23948sdkhjf

Natkørsel studeres i London

Mandag til onsdag i denne uge er repræsentanter fra Brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD) på studietur i London sammen resten af styregruppen for det såkaldte 24T Transport projekt. Projektet skal afdække mulighederne for at omlægge dele af byernes varetransporter til om natten.

Når London til næste år er vært for De Olympiske Lege vil en stor del af varerne til byens butikker og virksomheder blive kørt ind i byen om natten for at give bedre plads til persontrafikken i dagtimerne. De ansvarlige har været nødt til at tænke i helt nye logistikbaner for at lette presset på byens infrastruktur.

Det kan vi også lære af i Danmark, mener folkene bag pilotprojektet 24T Transport, der netop nu tester muligheder og udfordringer ved at omlægge transporten fra myldretiderne til andre tider på døgnet. Gruppen ledes af Væksthus Syddanmark og har Region Syddanmark som testområde. Fra ITD deltager foreningens formand Mogens Therkelsen i pilotprojektets styregruppe.


Englænderne langt fremme

»For et samfund er der store fordele forbundet med at være på forkant med transport og infrastruktur, og derfor er det vigtigt, at vi i Danmark lader os inspirere af de allerforreste i feltet. Lige nu tænkes der rigtigt spændende tanker i London om at fordele trafikken bedre ud over døgnets 24 timer, og vi skal selvfølgelig gribe alle positive erfaringer derfra,« siger Mogens Therkelsen.

»Englænderne er langt frem med hensyn til at planlægge leveringen af varer i byområder i de sene nattetimer på en måde, hvor både organisationer, virksomheder og naboer er inddraget i en tæt dialog. Desuden er der allerede udviklet forskellige værktøjer og løsninger, som skal forebygge og mindske støjgener,« fortæller Mogens Therkelsen.

Baggrunden for det danske forsøg med natdistribution er bl.a. et fremtidsbillede, hvor antallet af alvorlige trafikpropper ventes at være fordoblet i 2018, og presset på vejene generelt vil blive forøget med op mod 70 procent.

»Der er behov for nytænkning frem for at vedblive at presse al trafikken i og omkring byerne gennem det samme nåleøje om morgenen og om eftermiddagen. Trafikpropper og kø-kørsel er alt for dyrt for samfundet; det er dårligt for miljøet, produktiviteten og økonomien,« siger Mogens Therkelsen.

[add:295]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059