23948sdkhjf

DTL tilfreds med færgeredning

DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, glæder sig over, at ruten fortsætter, så der er et nordligt alternativ til Storebælt.

»Trods alle gode politiske viljer, så er en markedsbaseret og kommerciel løsning uden politisk indblanding klart at foretrække. Og en fortsættelse af den eksisterende forbindelse mellem Aarhus og Kalundborg er logistisk set det mest optimale løsning,« siger Erik Østergaard, der også henviser til konklusionerne på mødet i Transportøknomisk Forening tirsdag den 9. august på Aarhus Havn.

Her afviste transportminister Hans Christian Schmidt, at der kan blive tale om et offentligt udbud – med indbygget statstilskud – til fortsættelse af en godsfærge på Kattegat, efter at Mols-Linien har meddelt, at de indstiller trafikken mellem Aarhus og Kalundborg den 15. september. Ministeren henviste til et juridisk notat og til en EU-dom mod Spanien i en angiveligt sammenlignelig sag.

Gør noget ved infrastrukturen

Der, hvor det offentlige for alvor kan hjælpe til, er ifølge DTL ledelsen ved at gå mere ind i havnenes baglandsinfrastruktur, som enten er foretaget, er ved at blive fortaget, eller som er planlagt.

»Det gælder både i Aarhus med Marselis Boulevard-tunnelen og i Kalundborg med en motorvej,« siger Erik Østergaard.

[add:176]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062