Clipper trækker stikket ud
Gårsdagens melding om, at det tyske rederi FRS Group sætter færgen Maren Mols ind på ruten mellem Aarhus og Kalundborg fra 16. september, får det danske rederi Clipper til at droppe alle planer om at operere på samme rute.
»Nu er der kommet en anden seriøs spiller på banen, og det er sådan set fint nok med os. Det betyder så også, at der ikke er behov for vores tilbud. Det ville være fuldstændig dødfødt,« siger adm. direktør i Clipper Group Per Gullestrup til Lastbil Magasinet.
Satte gang i processen
Clipper lå længe i forhandlinger med de store vognmænd og havnene i Aarhus og Kalundborg og lignede længe en favorit til at overtage ruten – ikke mindst fordi de som de eneste meldte offentligt ud, at de var interesserede.
»Det var vigtigt for os at vise, at man kan sejle det her uden tilskud, og vi var med til at sætte gang i processen med at finde en løsning. Så det er jeg egentlig godt tilfreds med,« siger Per Gullestrup.
Han undrer sig dog samtidig over det forløb, der har udspillet sig, siden Mols-Linien tilbage i marts meddelte, at rederiet ville indstille sejladsen med godsfærgerne over Kattegat.
Uskønt forløb
»Allerede dengang meldte vi jo ud, at vi gerne ville være med til at strikke en løsning sammen. Men vi mødte ingen interesse dengang,« konstaterer Per Gullestrup.
»Det var først hen over sommeren, da det gik op for alle, at der ikke kom noget statstilskud, at der kom gang i forhandlingerne. Det synes vi, var et noget uskønt forløb,« siger Per Gullestrup.
»Jeg synes, at man som erhvervsliv må have den stolthed, at man først og fremmest forsøger at løse det kommercielt uden tilskud. Staten må da være den absolut sidste udvej i sådan en situation, når det drejer sig om en kommerciel rute,« mener Per Gullestrup.
[add:237]