23948sdkhjf

DTL: Politikiks er ikke enestående

»Det, der for alvor trænger til at få en bemærkning, er, at det jo ikke er første gang, at vi hører, at politiet behandler overtrædelser på de danske veje begået af en udenlandsk chauffør lempeligere end tilsvarende overtrædelser begået af en dansk chauffør. Der har været flere eksempler på, at udenlandske chauffører er sluppet endog meget billigt fra at begå grove overtrædelser af færdselsloven – herunder tab af last fra tunge specialtransporter og kørsel i modsat side på motorvej – eksempler gennem årene på en tilsyneladende eftergivenhed hos politiet i forhold til udenlandske chauffører, der lader ane, at der ikke er tale om en enlig bommert,« udtaler DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, i kølvandet på Lastbil Magasinets omtale af sagen om den bakkende tjekke.

»Sommeren har været fuld af eksempler på berusede chauffører fra Østeuropa,« siger Erik Østergaard og henviser desuden til oplysninger fra fagbladet3F.dk. Her kan man læse om flere tilfælde af fulde østeuropæiske chauffører, der er blevet behandlet lempeligt.

Gavner ikke erhvervet

Selvom politiet gang på gang har erkendt, at blot der har været tale om fejlskøn, sætter Erik Østergaard pris på, at trafikordføreren for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, over for Lastbil Magasinet har lovet at tage sagen op i Folketingets Trafikudvalg og med justitsministeren.

»Det gavner ikke transporterhvervet, at den slags grove overtrædelser blot får et skuldertræk fra myndighederne – hvad enten det er udlændinge eller danskere. Der skal være lighed for loven, og er der blot en tendens til, at der findes en løbende praksis, der tyder på forskelsbehandling, skal dette stoppes øjeblikkeligt,« slutter DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076