23948sdkhjf

Turbo på at få bedre vejarbejde

Der skal turbo på arbejdet med at få en bedre koordination af statslige og kommunale vejarbejder.

Det var transportminister Hans Chr. Schmidts løfte til en lang række aktører inden for transportbranchen, staten, kommunerne og industrien, der i dag tirsdag 2. august mødtes om det vejkaos, der i stigende grad generer trafikafviklingen rundt omkring i landet. Det oplyser DTL.

Ministeren vil inden længe indkalde til næste opfølgende møde i kredsen, og inden da er vejmyndighederne i stat og kommune blevet anmodet om at sætte sig sammen og forsøge at skabe rammen for et forbedret fremtidigt samarbejde.

»Efter et udmærket indlæg fra Vejdirektoratets driftsdirektør, der summerede problemstillingerne som aktuelle og langvarige, kom vi vidt omkring de forskellige fokuspunkter,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, der repræsenterede både Dansk Erhverv og DTL på mødet.


Tværgående fokus

»Især etablering af en tværgående koordination fyldte en del. Det er nemlig den, der kan forhindre, at alting sker på samme tid eller i en uhensigtsmæssig rækkefølge. I dag findes der en frivillig indberetningsordning til Vejdirektoratet, som kommunerne kan benytte sig af, men det blev oplyst, at kun 20 kommuner gør brug af ordningen. Dette og bl.a. ledningsejeres ret til begrænsningsfri adgang til deres ledningsnet er med til at gøre det bøvlet for trafikanterne. Herudover blev der talt om et udvidet informationsniveau og fokus på dag/nat problematikken og skiftehold kontra faste tidspunkter, mere dynamisk skiltning, eventuelle spærredage for vejarbejder ved høj trafikintensitet samt sanktioner, hvis arbejdet trækker ud eller afmærkes forkert,« siger Erik Østergaard.

Et positivt punkt var ifølge DTL chefen drøftelserne om fokus på ”det strategiske vejnet”.

Med dette menes det vejnet, hvor statsvejnettet og det kommunale vejnet er afhængige af hinanden såsom omfartsveje og ringforbindelser.

»Hvis man i sine prioriteter som minimum kunne koordinere og informere vedrørende disse strategiske knudepunkter, vil det være til stor gavn for trafikafviklingen,« siger Erik Østergaard.

[add:177]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.139