23948sdkhjf

DEBAT: Det haster med en Kattegat-bro

Den sidste tids debat omkring fortsat drift på Århus-Kalundborg-Ruten må da få rransportministeren til at indse, at det for alvor haster med en fast Kattegat-forbindelse.

At et privat børsnoteret selskab, som Mols-Linien nu engang er, ikke kan få deres indtægter og udgifter i balance er jo i bund og grund deres egen sag og langt hen ad vejen egen skyld.  Mols-Liniens ledelse har bare ikke været dygtige nok. De har simpelthen ligget under for de helt store transportkøberes forjættede løfter om i hundredetusindvis af overførsler og så fået rabatten udbetalt fra dag 1 af, uden at skulle leve op til løfterne.

For sandheden er jo denne, at skulle vi andre dødelige transportører over med Mols-Linien, så vidste man nok, hvor meget det skulle koste.

Sidst vi her i Fiskelogistik benyttede ruten, var i maj måned 2011, da kostede en enkelt tur fra Kalundborg til Aarhus 1400 + moms, og det var på den allerbilligste grønne afgang, som næsten ingen kan bruge til noget. Det formodes, at de store har betalt langt under halvdelen af denne pris for deres trailere.

Så det er om noget Mols-Liniens egen falden på halen over for de store, der er og har været problemet. Så den udskiftning, der vel allerede har været i ledelsen, lod bare vente for længe på sig.

Og nu flokkes hele kransekagen af organisationer og politikere omkring den personkreds, der har trukket det længste strå i den sag indtil videre, hvor man med rette kan sige, at den kloge narrede den mindre kloge, men dermed har været en afgørende årsag til, at ledelsen i Mols-Linien har måttet sige stop, med alle ansigter lagt i medlidenhedens folder.

Højere magter forbyde, at der ofres en eneste dansk skatteyderkrone på dette alter.

Lad dem betale det, det koster, det har alle andre gjort indtil i dag.

Lad falde, hvad ej kan stå, er vist ellers et meget brugt princip i alle de stores forretningers hverdag. Det er det da over for deres trællevognmænd, der ikke skal give et hørligt øf fra sig, inden man kan få at vide, at man godt kan finde sig et andet sted at køre.

Men nu snakker man bare færger, ja nogen der slet ikke ved, hvad de taler om, lufter jernbanen som et alternativ, ak ak! Det må da snart være gået op for også også embedsmænd i vognmandsorganisationerne, at DK er for lille til godstog/kombitrafik.

Men når vi nu ved, at man ikke kommer uden om lastbiler på grund af DK's størrelse, hvorfor så ikke foregribe sagens gang og gøre det, som det sluttelig må ende med, hvis fornuften skal råde og miljøet skal høste gavn af de transporttekniske fremskridt:

Hvorfor tillader man ikke på de store og gennemgående motorvejskorridorer mellem landsdelene og de store færgehavne og landegrænserne, at man kobler 2 standard 13,60 m. trailere sammmen med en dolly og således udnytter de tusindvis af standardtrailere, som danske vognmænds trailerflåde består af i dag? Altså kun på de store motorveje og evt. i tidsrummet fra kl. 19.00 pm til 05.00 am. Så kan een trækker fra næsten enhver destination nå en tur retur til og fra Sjælland. Og bemærk, det kan udføres med materiel, som vognmanden allerede har, dog minus dollyen. Men uden ekstra investeringer i mere eller mindre logiske opbygninger.

O.k., det vil koste nogle store omkoblingsanlæg. Men havnearalerne i Århus kunne jo være plads nr. ét. I Hirtshals og Frederikshavn er der allerede plads.

Det kunne jo være et alternativ, som vil blive endnu mere indlysende, når en Kattegatbro, om ikke så mange år står klar.

Christian Jensen, vognmand og formand for FDL
Nordvej12
9900 Frederikshavn

[add:295]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.057