23948sdkhjf

Nye tachograf-regler på vej

EU-Kommissionen har fremlagt sit forslag til en revision af reglerne for den digitale fartskriver, tachografen. Reglerne bliver af Kommisisonen præsenteret som et stort skridt i retning mod en reduktion af de administrative byrder og øget sikkerhed.

DTL ser muligheder i Kommissionens revision af reglerne, men forudser samtidig en del arbejde, før tachografen fungerer tilfredsstillende for chauffører og vognmænd.

Kommissionen foreslår en modernisering af tachografen ved at udnytte tilgangen til satellitnavigeringssystemerne bedre og skabe en bedre forbindelse til ITS – intelligente trafik systemer.


Bedre kontrol

Målet er at mindske de administrative byrder for såvel chaufførerne som transportvirksomhederne. Også vejkontrollerne skal moderniseres, så kontrollanterne ved hjælp af fjernaflæsning kan afgøre, om der er mistanke om overtrædelser uden skulle stoppe køretøjerne.

»Den nye teknik giver helt klart mulighed for at forbedre fartskriveren. Den nuværende digitale tachograf har netop været kendetegnet ved ikke fuldt at udnytte mulighederne. Tværtimod stjal den køretid fra vognmændene. Det problem er blevet løst nu, og med sine forslag forsøger Kommissionen at gøre fartskriveren endnu bedre,« siger Søren Hyldstrup Larsen, EU-chef i DTL.


Dårlig matematik

»Men vi frygter, at Kommissionen tager lidt for let på opgaven. At hævde at erhvervets administrative byrder reduceres med 349 mio. euro, fordi chaufførerne skal bruge et minut mindre om dagen på at angive deres geografisk placering er – for at være ærlig – en gang dårlig matematik. Kommissionen forklarer fx ikke, at det beløb er beregnet over flere år, så den årlige reduktion er langt mindre. Trods de fine ord og gode hensigter er vi i DTL bekymret for, at der fortsat ikke er fokus på hensynet til chaufførerne, der skal betjene apparatet. Det vil vi have fokus på i det kommende arbejde med forslaget, sammen med vores samarbejdspartnere i Norge og Sverige,« siger Søren Hyldstrup Larsen.

Forslaget indebærer også forandringer for førerkortet, som Kommissionen vill integrere med kørekortet fra og med 2018.

[add:292]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084