Så er det slut med Aarhus-Kalundborg
Efter knap fire måneders spekulationer er det nu endegyldigt, at Mols-Liniens fragtrute mellem Aarhus og Kalundborg lukker. Rederiet har nemlig solgt de to kombifærger på ruten, og som Lastbil Magasinet skrev i april, bliver det det tyske rederi FRS GmbH & Co KG i Flensborg, der overtager søstrene Maren og Mette Mols.
Mols-Linien bekræfter ligeledes, at september bliver sidste udkald for at snuppe sig en sejltur på rederiets rute mellem Aarhus og Kalundborg. Mette Mols tages ud af drift den 22. juli, mens Maren Mols fortsætter med at sejle frem til den 15. september 2011. Dette betyder, at ruten i perioden 22. juli til 15. september fortsat bliver besejlet af én færge og fra den 15. september lukkes ned.
Trist, men nødvendigt
»Det er et trist men nødvendigt farvel til færgerne og fragtruten Kalundborg-Aarhus, som vi har arbejdet intenst på at gøre rentable for Mols-Linien. Sådan gik det desværre ikke. I den situation er vi tilfredse med at have fået solgt færgerne. Vi har stor fokus på at sikre en sund økonomi i Mols-Linien, og salget af færgerne er et væsentligt element i denne indsats. Ikke mindst fordi hjørnestenen i vores strategi fremover bliver timedrift på vores hurtigfærger, der sejler mellem Sjælland og Jylland,« udtaler administrerende direktør hos Mols-Linien, Søren Jespersen.
Med lukningen af kombifærgeruten vil det eneste alternativ for lastbiler mellem Sjælland og Jylland fremover være at køre over Fyn - hvilket både vognmænd og organisationer har begrædt i de seneste måneder.
»Vi er meget bevidste om, at der fortsat er mange, der gerne så en anden udgang for ruten. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til vores samarbejdspartnere, herunder havne, fragtkunder m.fl., for deres hjælp og store imødekommenhed i forsøget på at gøre ruten rentabel. Desværre var det ikke tilstrækkeligt, men vi er meget glade for deres positive indstilling og hjælp i processen,« slutter Søren Jespersen.
[add:266]