DEBAT: Om tidens gang
Ja, det er ved at være hverdagshistorier om den danske transportbranche, på den ende side står dem, der tænker på børskurser og penge i egen lomme, på den anden side står så os små vognmænd og chauffører, som holder meget af vores arbejde og er stolte af, hvad vi kan, og ikke ønsker at se det, som vores forældre og bedsteforældre har bygget op, gå tabt.
Men med den holding, der er i den del af Danmark, hvor man har noget at sige, så skal der et sammenhold uden sammenligning til, for at vi bliver hørt. Opgaven kommer så, når sammenholdet skal til, for det er der ingen, der kan i dette land længere, for der er lige så mange meninger, som der er folk, og det ved de store drenge, så derfor går det, som det gør.
For tag nu bare de kære cabotage-regler - vi er mange, som vil have dem omfortolket, for de er slet ikke svarende til dem, som EU udsendte, men de eneste, som ikke vil med til bordet igen, er 3F. Det kom som en stor overraskelse for mig, da jeg hørte det, for om nogen burde de jo gøre noget for deres medlemmer, men ak, det vil de så ikke. Så derfor fik ITD, DI og Danske Speditører det, som de ville have det.
Al den snak med grænsekontrol, som skal genindføres, ja det er jo så kun toldkontrol, vi får. Det er da også bedre end ingenting, for visse EU-regler skal jo overholdes, så længe vi er medlem der. For tillad mig at komme med min egen mening - vi skulle melde os ud af det såkaldte EU, for til sidst bliver vi jo et stort land med fælles sprog, valutaen er jo kommet i nogen lande, i mine øjne er det det samme, de prøver på i dag, som en vis herre prøvede på for ca. 70 år - siden han gjorde det bare med magt.
Så lad os melde os ud. Skulle der være nogle, som mener, at de ikke vil have bøvlet med at komme ind i Danmark, så vil jeg gerne være med til at skyde penge i en stor plads syd for grænsen, så kan vi danske vognmænd hente godset der og køre det andet dertil. Må jeg så forslå, at vi i den sammenhæng eksporterer et par gode ting fra Danmark, nemlig ITD og DI fx til Sydamerika, så kan vi andre da få arbejdsro, når vi ikke hele tiden skal høre på deres tyske formand og andre udenlandske bestyrelsesmedlemmer, hvis man skal gå efter, hvor de har biler indregistreret. Men dette bliver vist først, når istiden i helvede er ovre.
Objektivt ansvar - ”han gjorde det for din skyld” - ja sådan kan men vel også sige. Ja, den gælder så også kun i den tunge del af transportbranchen, for hvad med ham, der kører blade til kiosker og pakker til butikker i en 3500 kg bil, der gælder den ikke. Eller sælgeren, tømreren, mureren osv. Der er den ikke. Hvis de bliver taget for fart eller overlæs, gods der ikke er surret fast, så får føreren muligvis en bøde, hvis den lille betjent har en dårlig dag. Fint, den er her, men den burde bare gælde alle, der kører i erhvervsøjemed, for alt hvad de laver, må vel være i ejerens interesse.
Det samme er det med køre-hviletid. Taxachaufføren kan vel også blive træt, sælgeren som kører så mange km om året, når de selv siger det, manden som kører pakker og klager over, at han har så mange timer og har måske kun fri i 5-6 timer, inden han skal køre igen, for nu er det en nat-tur, han skal have. Der kan jeg ikke forstå, de ikke er med, men hvad, det var jo ikke dem, der kørte en Spanien-tur på en uge for 20 år siden, så derfor er de ikke med.
Ja, sådan er det at være i dansk transport, men det bliver jo nok aldrig bedre, hvis ikke vi små lærer at stå sammen, så jeg håber da, mange vil bruge sommeren på at tænke over, hvor de vil henad i denne verden, om de vil være her på lånt tid, eller om der skal være noget til dem, som kommer efter. Jeg håber bare, at jeg kan have et godt arbejdsliv i dansk transport med en dansk bil og give det videre til dem, som kommer efter mig, og håber, der er flere, som vil det samme, så lad os stå sammen. Men brug nu sommeren på at tænke over det og se, hvad du vil.
Ulrik Agergaard
Vestergade 31
6971 Spjald
[add:243]