ITD: Samfundet burde juble over tungere lastbiler
Fra i fredags blev mange lastbiler på de danske veje lidt tungere, da de nye regler for køretøjernes vægte og dimensioner trådte i kraft. Det betyder, at de maksimalt tilladte totalvægte for en række lastvognstyper øges, således at den samlede totalvægt for et lastvognstog med syv aksler eksempelvis må være 54 ton mod 48 ton tidligere.
Samtidig hæves lastbilernes maksimalt tilladte akseltryk fra 10 til 11,5 ton. Her er der tale om en harmonisering med EU-reglerne, som i årtier har været gældende for den del af de danske lastbiler, der kører over grænserne, til og fra havne osv.
Skeptikere har peget på, at de nye regler vil betyde, at den enkelte lastbil kommer til at slide mere på vejbaner og broanlæg. Men ITD opfordrer til at huske hele regnestykket bag regelændringen.
»Tankegangen bag de nye regler er, at de samme varer vil kunne flyttes af færre lastbiler. Så selv om enkelte lastbiler kommer til at slide mere på veje og broer, vil effektiviserings-gevinsten betyde, at stat og kommuner på lang sigt kommer til at stå med penge i hånden, og at trængslen på vejene bliver lidt mindre. Og enkelte vogntog vil faktisk slide mindre på vejene, fordi det gennemsnitlige akseltryk mindskes,« siger teknisk konsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.
[add:176]