Sikrere køkørsel med ny teknik
Mere end 20 procent af alle ulykker, hvor lastvogne er involveret, sker i køer eller lignende situationer.
Derfor har Volvo Trucks udviklet systemet Automated Queue Assistance, AQuA, som aflaster chaufføren i forbindelse med køkørsel, ved at overtage kontrollen over køretøjet. Systemet er netop vist på HAVEit Final Event i Göteborg.
HAVEit, som står for Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport, er et EU-projekt med det formål at udvikle næste generation af intelligente køretøjer.
Siden projektet blev startet op i 2008 er i alt syv intelligente og autonome løsninger blevet udviklet. De demonstreres nu i sammenhæng med, at projektet har nået sin afslutning. Et af systemerne, som vises, er Volvo Trucks’ Automated Queue Assistance, AQuA, som er udviklet i samarbejde med Volvo Technology.
»At køre i kø er en meget monoton situation. Chaufføren sidder stille i lange tidsrum, og så kan man let miste koncentrationen, hvilket kan føre til ulykker,« udtaler Carl Johan Almqvist, Trafik- og Produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.
Teknologien, som er udviklet til AQuA, bidrager til at minimere risici i forbindelse med køkørsel. Ved at udruste lastbilen med en række tekniske løsninger, som kan overtage kontrollen med bilens styring og hastighed, hjælpes chaufføren med at køre lastbilen og med at holde koncentrationen.
Når en kø opstår, kan chaufføren vælge, om han eller hun vil aktivere systemet, som fungerer ved lave hastigheder. Chaufføren kan let overtage kontrollen efter eget ønske.
For at chaufføren, som altid har det fulde ansvar for køretøjet, skal holde sin fulde opmærksomhed på trafikken, registrerer et kamera, hvor observant chaufføren er og kommer med en advarsel, hvis vedkommende mister koncentrationen.
Formålet med AQuA er at mindske chaufførens arbejdspres bag rattet, øge sikkerheden og mindske påvirkningen af miljøet ved at forhindre ulykker, som igen kan skabe andre ulykker. Men det varer nogen tid, inden vi ser AQuA på markedet: Der er behov for at forfine teknologien yderligere, og slutbrugerens accept af ny teknologi spiller også ind.
»Vores erfaringer viser, at det tager tid for os mennesker at turde overlade kontrollen til nye systemer. Men den udvikling, som er i gang omkring AQuA-teknologien, er en indikation af, hvad fremtiden kan tilbyde, « siger Carl Johan Almqvist.
»Volvo Trucks lægger mange kræfter i at videreudvikle denne type supportsystemer til chauffører. Udviklingen er en vigtig del af vores nulvision om, at ingen Volvo lastvogne skal være involveret i ulykker,« fortsætter han.
Inden for rammerne af HAVEit-projektet har Volvo også udviklet funktionen Active Green Driving (AGD), som hidtil er blevet afprøvet på Volvo busser, samt teknologien Brake-by-wire, et fuldt elektromekanisk bremsesystem med mulighed for at forbedre kraft og stabilitet under opbremsning.