Minister vil gøre overhalingsforbud permanent
Transportministeren har nu meldt ud i pressen, at forsøget med overhalingsforbud mellem Skærup og Århus bør gøres permanent på hovedparten af motorvejsnettet. Angiveligt skal permanentgørelsen indeholde et forbud mod lastbiloverhalinger i fire timer om formiddagen og fire timer om eftermiddagen, hvor trafikmængden er størst. Det sker på baggrund af en rapport fra Vejdirektoratet, som endnu ikke er offentliggjort, men som ikke desto mindre henvises til i pressen, oplyser DTL.
DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, forstår ikke logikken, for der vil helt sikkert opstå massive kolonner på motorvejsnettet til skade for trafikafviklingen men også trafiksikkerheden, mener han.
»Det har de foreløbige erfaringer fra forsøget det seneste halve år påvist. Samtidig foreligger der ikke data, der viser, at trafikafviklingen reelt forbedres, eller at gennemsnitshastigheden er steget for trafikken som helhed i myldretiden.«
Imod fagligheden
Erik Østergaard peger på, at de eksisterende overhalingsforbud rundt omkring i landet, der oprindeligt blev etableret, skete i et samarbejde mellem politi, Vejdirektoratet og branchen ud fra nogle saglige vurderinger af de stedlige forhold.
»Så forsøgsordningen var en beslutning, der gik stik imod disse konklusioner, og hvis man nu blot afbryder forsøget og udbreder overhalingsforbuddet til stort set hele motorvejsnettet, så er det endnu et anslag mod sagligheden og de faglige vurderinger. Forsøgsordningen vurderes netop af en følgegruppe fra myndighederne og branchen, som slet ikke er blevet orienteret forinden, og det kan undre, at man nu fraviger denne proces og lægger beslutninger ud i pressen. Forsøgsordningen bør køre til ende, inden ministeren drager forhastede konklusioner,« siger Erik Østergaard.
»Skal trafikafviklingen bedres, bør man i stedet se seriøst på dynamisk trafikregulering af hastigheder, som med stor succes har været anvendt i forbindelse med udvidelse af Motorring 3 – og gerne også med overhalingsforbud involveret,« udtaler Erik Østergaard.
[add:290]