23948sdkhjf

DEBAT: Sæt bruttolønnen ned

Kære Jørgen Aarestrup Jensen!

Enten det nu er ITD´s nye direktør, eller det var den forhenværende direktør, for øvrigt med den samme formand, så synes jeg ikke, der er spor forandret i, hverken hvad det sande ansigt er, og det der bliver sagt nu og tidligere. Det er vist gammel vin på nye flasker.

Du ved jo godt, hvem der står for hvad i disse sager, altså om den danske model og de danske chauffører, altså dine medlemmer.

Det har jo skinnet igennem ved de sidste mange møder, vi efterhånden har haft i de forskellige regier.

Det er jo, som Carsten Falk Hansen indledte et møde med engang ved at sige, at det forekom ham, at mødedeltagerne var opdelt i to klart adskilte grupper.

Jer i 3F, DTL og FDL på den ene side, der i hvert tilfælde ikke lagde udanske tendenser for dagen, og så de andre - DI Transport, ATL, ITD og speditørerne på den anden side, der jo hellere sælger deres gamle moder, for at undgå kontrol af enhver art.

Men når det så er sagt, så må det vel også komme til et punkt i nedturen, hvor selv 3F må gå i rette med sig selv og vurdere, om det nu også altid er de andre, der er forkert på den.

I sagen om danske plader på danske biler til danske chauffører ved du altid, hvor du har FDL og for den sags skyld også meget langt hen ad vejen DTL.

Men Jørgen Aarestrup, vi skulle måske se sagen fra et udefra kommende problem.

Den billige arbejdskraft østfra, som I jo ikke selv er skyld i, kom væltende ind over vore åbne grænser.

Du og vi er jo ikke i tvivl om, at det er det rekordhøje bruttolønsniveau, der er problemet her i Danmark.

For mig/FDL og sikkert også for DTL, uden dog at kunne svare på deres vegne, er det et mindre problem, end det sikkert vil være for dig at erkende det og så turde handle derefter.

Jeg har jo berørt det før, og du har jo, formoder jeg, ikke villet se det fra min side, for jeg nægter egentlig at tro på, at du ikke kan se det.

Den eneste løsning som fastholder og, med stor sikkerhed, kan vende flugten af arbejdspladser til genansættelser, er altså en nedsættelse af bruttolønnen.

Det giver absolut ingen bedre konkurrenceevne for virksomhederne, at der gives skattelettelser til lønmodtageren, hvis bruttolønnen ikke følger med ned samtidigt.

Dem der evig og altid råber op om skattelettelser har jo aldrig turdet tage ordet bruttolønsnedgang i deres mund.

Det tør jeg/FDL. For det er det eneste, der batter.

Og dersom I, DTL og vi samlet formulerer dette forslag, ja så er jeg faktisk så naiv, at jeg tror det vil få en betydning. Om ikke andet så sætter vi gang i diskussionen, og det kan altså ikke gå hurtig nok.

Men husk lige - inden du skyder det hele ned og lader ITD-direktørens ord om, at du ikke har forstået problemet stå til troende: Der er ingen, absolut ingen, der er ude efter chaufførens realløn.

Den skal jo fortsat følge det øvrige arbejdsmarkeds op- og nedkurve.

For uanset hvor meget vi end gerne ville, så kommer den billigere arbejdskraft tættere på. Og det eneste modangreb er lavere bruttolønsomkostninger for erhvervet.

Vi, og ganske sikkert ikke andre, kan lære politikerne ordet nedgang i bruttolønnen uden at røre ved reallønnen.

Jeg synes, vi skal se at komme i gang, inden det er for sent.

Christian Jensen
Formand for Frie Danske Lastbilvognmænd
Nordvej12
9900 Frederikshavn 

[add:275]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063