23948sdkhjf

Lastbiltrafik stiger langsomt, men sikkert

ITD’s grænsetællinger af lastbiltrafikken for 2. kvartal af 2011 viser, at transporterne over landegrænserne stiger langsomt men sikkert, så trafikken nu er på niveau med 2008.

ITD’s systematiske tællinger af lastbiltrafikken har været foretaget siden 2003, og de nye tal viser, at 2011 indtil videre har de tredjehøjeste trafiktal siden 2003 – kun overgået af årene 2007 og 2008. Normalt stiger lastbiltrafikken fra 1. til 2. kvartal, og det er også tilfældet i 2011, hvor stigningen har været 4,6 pct.


Langsigtet positiv udvikling

»Trafikken over grænsen stiger stille og roligt, og det tyder på, at eksporterhvervene og transportbranchen er inde i en langsigtet positiv udvikling – uden dramatiske udsving. Vi kan også se, at finanskrisen ikke har ændret tendensen til internationalisering af lastbilbranchen, udenlandsk indregistrerede lastbiler med danske ejere står en større og større andel af eksport- og importkørslen«, siger Lone Niebuhr, analytiker hos ITD.

Lige mange danske og østeuropæiske lastbiler kører ud og ind af Danmark i 2. kvartal 2011, nemlig 23 pct. De tysk indregistrerede lastbiler er stadig i overtal med 35 pct. Men det ser knap så sort ud for den danske transportbranche, som disse tal umiddelbart viser.

For hver tredje lastbil over den sønderjyske grænse med tyske eller østeuropæiske nummerplader har en dansk ejer.

Det betyder, at markedsandelen for danske lastbilvognmænd ligger væsentligt over kun de 23 pct., som tællingerne af nummerpladerne viser.

Andel på 31 pct.

På den sønderjyske grænse er de danske lastbilvognmænds markedsandel oppe på 31pct., når de udenlandske datterselskaber tælles med.

»Det er tydeligt, at flere og flere danske transportvirksomheder vælger at operere i flere europæiske lande. Vores særtællinger om bilernes ejerskab er en vigtig korrektion til et ellers temmelig deprimerende billede af en dansk godsvognmandsbranche, som er under voldsomt pres i markedet.

Men samtidig er det selvfølgelig en overvejelse værd, hvorfor så mange danske transportvirksomheder vælger at have bilerne indregistreret i udlandet. Meget tyder på, at der er behov for at se kritisk på de rammebetingelser, der findes for at drive vognmandskørsel med dansk nummerplade – hvor især de høje danske lønomkostninger falder i øjnene«, siger Poul Bruun, vicedirektør i ITD

Sådan er tallene opgjort

ITD tæller lastbiler, der kører ind i Danmark over den dansk tyske grænse og over Øresundbron eller bruger Scandlines færgeruter.

ITD opgør antallet af lastbiler ved en manuel optælling hvert kvartal i en repræsentativ periode på sammenlagt 24 timer.

ITD’s grænsetællinger viser de allernyeste tendenser i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark. Statistikken kan med forsigtighed anvendes som indikator for eksportaktiviteterne og erhvervsklimaet i Danmark.

[add:177]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078