Dansk eksport transporteres med udenlandske lastbiler
En grænsetælling bekræfter, at den stigende danske eksport ikke køres på danske biler. Udviklingen mod større internationalisering fortsætter derfor.
Chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv:
»Den gode nyhed er, at selv om eksporten køres på udenlandske biler så er det i høj grad danske disponenter, der bestemmer, hvor bilerne skal køre hen. Den dårlige nyhed er naturligvis tabet af danske chaufførarbejdspladser. Stadig flere udenlandsk indregistrerede biler krydser grænsen, mens danske bilers markedsandel falder.
Går man lidt dybere ned i tallene viser det sig dog, at det er udflagede biler, der disponeres fra Danmark, som står for transporterne. Hver tredje lastbil, som kører over den sønderjyske grænse med tyske eller østeuropæiske nummerplade, har en dansk ejer«.
Høje danske lønninger
Dansk Erhverv peger på de høje danske lønomkostninger som hovedårsagen til tabet af markedsandele. Samtidig understreger Dansk Erhverv, at udviklingen ikke kun er negativ:
»Internationalt fokus har altid været en livsbetingelse hos transporterhvervet. Tendensen styrkes af udflytningen af stadig flere produktionsvirksomheder. Transportvirksomhederne skal naturligvis være til stede der, hvor kunderne er«, forklarer Jesper Højte Stenbæk.
Den helt dugfriske grænsetælling fra International Transport Danmark (ITD) viser, at antallet transporter over de danske grænser er i kraftig bedring.
Antallet steg uafbrudt fra 2003 til 2008, hvorefter det faldt kraftigt på grund af den internationale krise.
Siden 2010 har stadig flere biler krydset grænsen og niveauet er nu det samme som i begyndelsen af 2006. Til gengæld viser tallene, at nummerpladerne på bilerne er skiftet.
[add:247]