23948sdkhjf

Ny hybrid-lastbil i kollisionstest

Inden Volvo Trucks præsenterer en ny lastbil på markedet, gennemgår køretøjet altid et strengt kollisionstestprogram. Volvo FE Hybrid er ingen undtagelse. Med sin 578 kilo tunge batteripakke har modellen udfordret Volvos kollisionsteknikere.

»Det er utrolig vigtigt at gennemføre kollisionstest, når vi arbejder med nye alternative drivliner. På hybridlastbilen er batteripakken placeret på siden af køretøjet, og vi må være helt sikre på, at teknikken er sikker,« forklarer Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedsansvarlig hos Volvo Trucks.

Volvo FE Hybrid drives parallelt af henholdsvis en el- og en dieselmotor, hvilket gør det muligt at spare op til 30 procent på brændstofforbruget. Hybrid-lastbilen, som hovedsageligt skal køre som distributions- og renovationslastbil i byområder, blev testet ved at simulere en ulykke, hvor en personbil med en fart på 46 kilometer i timen kører ind i siden på batteripakken.

Almindelig ulykke

[pic:16874]»Det er en almindelig ulykkestype i bytrafik, hvor disse lastbiler især kommer til at køre. Scenariet kunne være en personbil, som kører over for rødt og direkte ind i siden på lastbilen,« fortæller Carl Johan Almqvist.

Batteripakken vejer 578 kilo og batteriet i sig selv 263 kg. Den elektriske spænding er på 600 volt. Volvo har aldrig tidligere gennemført kollisionstest med hybridlastbilen. Derfor var der ud over kollisionsingeniører også eksperter fra motor-, transmissions- og elafdelingen med under kollisionsforsøgene.

»Vi bestemte os for at gennemføre testen, i de 45 sekunder hvor batteriet oplades. I det tidsrum går der mest strøm gennem systemet, og så kan vi opnå det bedste testresultat,« fortæller Ulf Torgilsman, der er ansvarlig for kollisionstestene hos Volvo Trucks.

Klarede prøven

Efter den 1600 kg tunge personbil kolliderede med batteripakken, kunne Volvo konstatere, at installationen indfriede forventningerne.

»Testen forløb perfekt, og alt gik lige som vi havde planlagt. Vi fik bekræftet, at batteripakken er utrolig stabil. Vi så ingen varmeudvikling, ingen brand, intet brud på elsystemet, og der var ikke tab af væsker,« siger Ulf Torgilsman efter kollisionstesten.

Testen beviste hovedsageligt 2 ting: Dels at batteripakken klarede en kollision uden at gå i brand, og dels at chaufføren i personbilen ikke kom til skade ved sammenstødet.

[add:296]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062