Anne E.: Vignette-direktiv bygger fremtidens veje
De europæiske veje er præget af trængsel og slitage. Denne udvikling kræver investering i ny og bedre infrastruktur. Med vedtagelsen af Eurovignette direktivet i dag har Europa-Parlamentet taget et første skridt til at afhjælpe problemet, mener Venstres Anne E. Jensen, der er medlem af Europa-Parlamentet.
»Vi skal have finansieret fremtidens infrastruktur, og det kan den blive med dette tiltag. Det giver medlemsstaterne mulighed for at indføre afgifter på meget trafikerede veje eller veje med særligt sårbar natur - som fx alpeområdet,« siger Anne E. Jensen.
God ramme
Desuden ændres måden, hvorpå man udregner loftet for vejskatten. Med de nuværende regler kan medlemslandene nemlig kun opkræve penge for de omkostninger, der vedrører selve infrastrukturen, det vil sige slitage på veje og broer osv. Men med ændringerne af direktivet kan man fremover også medregne de eksterne omkostninger. Det er for eksempel omkostninger vedrørende miljø og trængsel.
»Direktivet giver en god ramme for at skaffe de nødvendige penge til at udvikle infrastrukturen, siger Anne E. Jensen, men det er helt op til medlemsstaterne i hvilket omfang de ønsker at benytte sig af muligheden. Vi har fra Europa-Parlamentet understreget behovet for, at pengene bruges til at afhjælpe problemerne på vejnettet. Det kan fx. være investeringer i støjafskærmninger eller intelligente transportsystemer,« siger Anne E. Jensen.
[add:290]