23948sdkhjf

DEBAT: Lad os gøre det anstændigt

Dengang cabotagereglerne blev indført, var alle i branchen jo enige om, at overholdelse, kontrol, håndtering af reglerne og overtrædelse af samme ville blive endog meget vanskeligt/umuligt.

I forvejen har vi ikke noget politi tilbage, og der er ingen vilje, undtagen hos de vognmænd, der oplever et øget konkurrencepres, og lidt markering fra fagforeninger, til at gøre noget. Hverken det danske erhvervsliv eller politikerne og os forbrugere er interesseret i andet end en billig transport, hvem der fremfører godset, er alle ligeglade med.

Hele sagen om cabotage er jo Danmarks problem i en nøddeskal, vi kan ingenting, orker ingenting og forventer alting. Vi vil fremadrettet blive udsat for konkurrence, der vil få os til at omtale 2009-2010-2011 som de gode gamle dage, hvor der var velfærd og velstand i Danmark.

Jeg synes lige så godt, vi kan slippe konkurrencen fri, så er alle på lige vilkår. I dag er det således, at de, der snor sig bedst, kan udnytte reglerne, og de, der prøver at være "rene", bliver kørt over.

EU er vel også på sigt en sammenlægning af staterne, hvoraf nogen så kan være mere velhavende end andre, men at bygge barrikader er håbløst, så fri konkurrence og ens vilkår for alle.

Vi flyver da også med det billigste flyselskab og undrer os ikke over, at på feriemålet er det asiater, der gør rent, selvom det ikke lige er Asien, vi er i.

Jeg har stor respekt for Frode Laursens forretning og ønsker hverken at kommentere for eller imod, hvorvidt de har ageret korrekt eller ej. Jeg synes dog, det generelt er beskæmmende, som man oplever behandlingen af de udenlandske "sigøjnere", der kører lastbil, ikke nok med at de lønnes lavt og arbejder under kummerlige vilkår, men ude i transportvirksomhederne og hos leverandører/modtagere behandler man dem usselt. Der tales hånligt og nedladende både om og til dem, og de får f.eks besked om at vente en ekstra dag unødigt, uden at der er anden begrundelse, end at man kan tillade sig det.

Jeg synes, at hvis ikke vi kan holde transporterhvervet på danske hænder, og det er der ikke meget, der tyder på, så lad os i det mindste behandle dem, der udfører jobbene, anstændigt.


Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse

[add:278]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063