23948sdkhjf

EU vil stoppe dobbeltskat på tanke

EU-Kommissionen foreslår nu, at EU-landenes afgiftskontrol af brændstoftanke og deres indhold skal tage højde for, at der normalt laves forskellige udformninger af tankene, som ikke er standardmonteret fra fabrikken.

Især Tyskland har siden sommeren 2010 brugt de nugældende EU-regler til at foretage en dobbeltbeskatning på brændstof, der har været medbragt af danske lastbiler, men hvor tanken ikke er en såkaldt standardtank.

»Den tidligere skatteminister bekræftede over for os, at definitionen på en standardtank i EU's energibeskatningsdirektiv medfører, at en stor del af de erhvervskøretøjer, der tanker diesel i Danmark, men bruger brændstoffet i Tyskland, vil blive udsat for en dobbeltbeskatning. Samtidig bekræftede Kommissionen, at dobbeltbeskatning ikke må ske,« siger Ove Holm, chef for erhvervspolitisk afdeling i DTL, der sammen med ITD har presset på over for EU i sagen.

Tilbagebetaling på vej

Ove Holm peger på, at skatteministeren derfor har bedt sin administration om at tilrettelægge en ordning for tilbagebetaling af energiafgift i tilfælde, hvor der er betalt både dansk og tysk afgift af samme motorbrændstof. Ifølge oplysninger fra Skat vil tilbagebetalingsordningen blive iværksat i løbet af juni.

»I det udkast til direktiv om energibeskatning, der nu er kommet fra Kommissionen, henvises der direkte til henvendelserne fra ”nogle vognmandsorganisationer”, og der er ingen tvivl om, at skatteministerens medvirken har skubbet på og tvunget Kommissionen til ikke blot at overse problemet. Dette her er et godt eksempel på, hvordan både fælles organisationsarbejde og opbakning fra regeringen kan rykke noget i EU,« siger Ove Holm.

[add:258]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.138