23948sdkhjf

Første møde om ny godskørselslov

Trafikstyrelsen har indkaldt erhvervets organisationer og arbejdsmarkedets parter til en drøftelse om en kommende ændring af godskørselsloven i næste folketingssamling. Det oplyser DTL.

Mødet finder sted umiddelbart før sommerferien den 29. juni, og på dagsordenen er blandt andet kontrol med overenskomster på transportområdet, ændret domstolsprøvelse ved tilbagekaldelse af tilladelser, reformering af vejtransportrådet, registrerede traktorer og tilladelseskrav samt varebiler og tilladelseskrav.

»Vi ser frem til en seriøs drøftelse på alle områder, og vi forventer faktisk, at der er rimelig fodslag hos erhvervet om, hvordan disse emner skal omsættes til lovgivning,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.

Debat om arbejdstidsdirektiv

Et af emnerne på dagsordenen vil imidlertid også være indførelse af et lovgrundlag for at gennemføre arbejdstidsdirektivets bestemmelser vedrørende selvkørende vognmænd. Her forventer Erik Østergaard forskellige opfattelser hos arbejdsmarkedets parter, men han har også et håb om, at den siddende regering behandler denne sag med tilpas pragmatisme:

»Hele denne sag har været et cirkus fra start til slut. EU har dikteret, at landene skal indføre noget, som i værste fald ikke kan kontrolleres og i bedste fald er helt overflødigt, fordi der som i Danmark allerede er instrumenter til at fange de såkaldt falske selvstændige,« mener DT-bossen.

Kursus og kapital igen på bordet

Et andet kontroversielt punkt vil være en drøftelse af de danske særkrav til egenkapital og kursus for at blive vognmand.

»Som bekendt lykkedes det at få taget ideerne om lavere krav til egenkapital og afskaffelse af kursuskrav af tapetet, da godskørselsloven her i foråret blev lavet om af tekniske grunde og for at blive tilpasset ændrede EU-regler. Nu ønsker myndighederne på ny at tage emnet op, og vi er selvfølgelig altid klar til at udveksle synspunkter. Men DTLs udgangspunkt er nu stadig, at erhvervet lige netop i disse tider ikke har brug for, at det bliver lettere at slippe ind i branchen. Det viser det omsiggribende konkursrytteri med al tydelighed,« siger Erik Østergaard.

[add:290]

[add:288]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062