23948sdkhjf

Fragtbørs kradser inkasso-penge ind

»Et inkassofirma bør egentlig ikke træde i aktion, eftersom der ikke bør findes dårlige betalere,« siger Patrick Andres, akademimerkonom og chef for speditionsfirmaet Günther Andres e.K. i Hanau i Tyskland.

»Sådan er det dog desværre ikke altid i praksis. I værste fald er fakturaer for længst forfaldne. Og netop i det tilfælde er det en stor hjælp at få et uafhængigt inkassofirma på banen, idet et sådant i højere grad er i stand til at afklare den ubehagelige inkassosag til fordel for skadelidte. Virksomheder bør under alle omstændigheder overveje at gøre bruge af denne mulighed, inden de vælger at gå rettens vej, som er en kompliceret, langvarig og omkostningstung proces,« siger den erfarne merkonom.

Hvad dårlige betalere blandt forretningspartnere angår, har Patrick Andres oplevet en del. Han er chef for et mellemstort speditionsfirma og har stor erfaring med forsendelse af varer og den dermed forbundne organisation. Når man tænker på, hvor meget gods der skal transporteres dagligt, bliver man hurtigt klar over, at afviklingen ikke altid kan forløbe problemfrit. Således overser selv seriøse virksomheder af og til fakturaer, som de derfor ikke får betalt til tiden.


Sorte får skal under pres

En årsag til, at det sker, kan for eksempel være, at faktureringsprocessen ikke er blevet nøje overholdt, at fakturaer er bortkommet blandt talrige andre dokumenter, eller at der er sket misforståelser afdelingerne imellem. Derudover findes der også de såkaldte "sorte får", som med vilje har en unfair adfærd og først betaler under pres. Også selvom sådanne tilfælde forekommer relativt sjældent i forhold til den samlede forretning, hjælper et uafhængigt inkassofirma i "worst case" med en udenomsretlig inddrivelse af udestående.

Patrick Andres har allerede konsulteret forskellige kreditoplysningsbureauer såsom Creditreform samt andre inkassofirmaer og advokater. Slutteligt valgte han for tre år siden TimoCom Soft- und Hardware GmbH's inkassoservice. Han har været kunde i virksomheden i Düsseldorf i efterhånden 10 år.


Korte veje og hurtige svar

Patrick Andres sætter især pris på TimoComs korte reaktionstider i forbindelse med afklaringen af inkassosager, og han giver følgende forklaring:

»Det skyldes for det første, at TimoCom takket være deres fragt- og laderumsbørs ved, hvad der rører sig, og har en funderet viden om speditionsbranchen, både om det nationale og internationale marked. Desuden sidder TimoCom med lange ende takket være deres transportplatforme. Forstået på den måde, at virksomheden kan spærre for dårlige betaleres adgang til børsen – et pressionsmiddel, som også fungerer rigtig godt internationalt. En del sorte får opgiver deres forehavende på forhånd, fordi de bliver skræmt væk af kravene, allerede før de kommer så langt som til at bruge softwaren og derfor ikke engang forsøger at få et medlemskab.«

[add:277]

[add:247]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063