DEBAT: Stop dumping-vognmænd
Ja ja ja, de snakker og snakker, det har de gjort nu i 10 år, og vi er stadig på spanden på grund af udenlandske chauffører og vognmænd stærkt hjulpet af speditører.
Stop de vognmænd, der underbetaler udenlandske chauffører, der er jo kun en grund til, der kører flere østchauffører i danske biler end danske, de er underbetalte i stor stil.
Jeg har selv snakket med henved 25, som alle siger, de får mellen 1200 og 1500 euro om måneden, under halvdelen af hvad en dansk eksportchauffør skal have. Derfor kan de køre til dumpingpriser - stands dog de vognmænd.
Jan Nielsen
Hasselvænget 23
4300 Holbæk
DTL er da helt ude i hampen omkring kontrol af cabotagekørsel, eller også er dette bare "en prut i en potte". Dette nye tiltag med kontrol på grænserne og cabotagekørsel er faktisk to forskellige ting.
Grænsekontrollen skulle have til formål at bremse op for tilgangen af kriminelle elementer, og desvære kommer cabotagekørslen ikke ind under den kategori.
Omkring registreringen i RUT-registeret er det virkelig for dårligt, at der ikke findes et krav her. Derimod kan jeg ikke lige følge DTL i bekymringerne omkring en egentlig kontrol af selve cabotagen.
Denne kontrol er meget sporadisk og burde være mere omfangsrig, således at man reelt fik stoppet dette konkurrenceforvridende forehavende. Tænk på, at ca 70-80% af alle de køretøjer, der i dag anvendes til cabotagekørsel, faktisk er anvendt ulovligt i snart et helt år efterhånden.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
[add:176]