23948sdkhjf

Ny brændstof-kampagne fra Volvo

»Brændstofforbruget kan reduceres betydeligt med relativt enkle midler. Et lavere brændstofforbrug er både godt for vores kunder og for miljøet, og det er det budskab, vi gerne vil have igennem,« siger Volvo Trucks' administrerende direktør, Staffan Jufors.

Det koster milliarder af kroner at udvikle en ny generation af motorer, der kan opfylde de strengere krav til udstødningsemissioner, hovedsageligt partikler og kvælstofilter. Optimalt kan dette give en reduktion af brændstofforbruget og CO2-emissionerne på måske en procent.


Holistisk tilgang

»Det er normalt hardwaren, der får al opmærksomheden. Hardwaren er naturligvis vigtig, og vi er stolte over at kunne fremvise det, der muligvis er den mest effektive lastvogn på markedet. Men endnu vigtigere er det, at vi nu har indført en holistisk tilgang, der er baseret på kundernes opgaver, og hvor vores mål er et optimalt energiforbrug og en minimal påvirkning af miljøet. Det handler om at kunne tage både små og store skridt,« siger Staffan Jufors, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Virksomheden præsenterer nu sin filosofi med navnet "Hver dråbe tæller", der skal vise, hvor mange brændstofbesparende muligheder der findes. Det er et koncept, der er målrettet mod at reducere brændstofforbruget og påvirkningen af miljøet. På www.volvotrucks.com/everydropcounts giver virksomheden nogle eksempler på både store og små brændstofbesparende tiltag.


Chaufføren er vigtig

Chaufføruddannelse er en af de mest effektive metoder til at reducere brændstofforbruget. I Europa har 15.000 chauffører allerede været på Volvo Trucks' chaufføruddannelseskursus.

Overordnet består tiltagene af omfattende store tekniske innovationer såsom hybridteknologien og gasdrevne motorer samt tilbehør og serviceydelser såsom et stort udvalg af udstyr, vedligeholdelse, flådestyringssystemer og analyser af brændstofforbrug. Korrekt hjulsporing og det rette valg af dæk kan mindske brændstofforbruget med helt op til 14 %.

»Sagt på en anden måde så taler vi ikke om en vision for fremtiden, men snarere om konkrete tiltag, der allerede er i gang. Nu hvor alle brikkerne er begyndt at falde på plads, føler vi, at det er det rette tidspunkt at gå ud på denne måde og fortælle om vores filosofi og vores langsigtede mål,« fortæller Staffan Jufors.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07