23948sdkhjf

Vognmænd skeptiske over for grænsekontrol

I en kommentar til den netop indgåede aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne ser DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm, et enkelt lyspunkt for transporterhvervet – men også nogle uheldige faldgruber, hvis kontrollen indebærer for stramme tøjler for den godstransport, der nødvendigvis skal flyde over grænserne i det indre marked i EU.

»DTL hilser det meget velkomment, at der som følge af aftalen skal foretages forøget kontrol med, om udenlandske transportvirksomheder betaler vejbenyttelsesafgift (vignet) i Danmark – det har været vores mærkesag i mange år, og DTL har over for Folketinget dokumenteret, at det er et problem til skade for danske vognmænds konkurrenceevne,« siger Ove Holm.

Håber på færre lastbil-tyverier

»Vi har ikke spor imod, at grænsekontroller stikprøvevis tester erhvervstransporten af, så smuglergods og ulovlige indvandrere bliver blotlagt, og vi anerkender behovet for at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, ligesom vi håber på, at få reduceret tyverier af lastbiler, sættevogne og gods,« siger Ove Holm.

»Men vi mener samtidig, at man i administrationen af eventuelt nye grænsekontroller i vidt omfang bør tage hensyn til erhvervstransporten, så vi ikke får lange ventetider og helt umulige tilstande med at få godset leveret til tiden.«

»Med de nyindførte såkaldte multikontroller fra politi, SKAT og Trafikstyrelsen, der som udgangspunkt sigter på at fange revl og krat af tunge transporter på de danske veje, har vi en tiltro til, at man ad denne vej i hvert fald kan komme kriminalitet og snyd ad denne vej til livs. Derfor er det afgørende vigtigt, at grænsekontrollen afbalanceres i forhold til de indenlandske kontroller,« udtaler Ove Holm.

[add:266]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062