23948sdkhjf

DEBAT: Ligger som vi har redt

Desværre ligger branchen, som vi selv har redt, al den stund det eneste krav, vi stiller til chauffører, er et stort kørekort. I alle andre brancher stilles helt andre krav til at forvalte firmaets image og ikke mindst værdi af bil og gods.

Det er jo lidt rystende, at vi griber en mand på gaden og ifører ham firmaets tøj med navn, udleverer en bil til 1 mio. og et læs måske til samme værdi og håber‚ det går godt.

Hvis det var et smedevæksted, der overlod en drejebænk til samme beløb, skulle manden stå i lære 4 år.


Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring

Jeg spørger mig selv, er der overhovedet nogen, der er interesserede i at løse problemet? Nej, det er der ikke, for så var det gjort for længe siden.

Man har lavet lov på lov og regler osv. kun med ét formål: De kan ikke overholdes, og det giver så mange penge i (bøde)statskassen, at man ikke kan undvære dem.

Tænk sig, en ung mand skal i dag bruge ca 30-40.000 kr. for at erhverve sig et kørekort, og han skal bruge en uge til efterudannelse. Samtidig udstyrer man politiet med et 175 sider album om regler og ret til at fratage ham kortet igen.

Prøv at lave de regler, så mennesker forstår dem, så vil problemet blive løst langt hen ad vejen


Willy Davidsen
Sognefogedløkken 14
5592 Ejby

Ja, nu er der jo stor forskel på et image og på den reelle virkelighed. Her tænker jeg mest på, at de brud på regelsættet, vi mest bliver konfronteret med, jo er rene "petitesser" i forhold til meget andet.

Det, der nok er endnu grovere, er den åbenlyse overtrædelse af cabotagereglerne, som både ATL og ITD samt DI Transport jo let og elegant "glemmer" at snakke om.

Valgte man i Danmark at stå ved det, man fra myndigheder oplyser som værende gældende i samtlige EU-lande, ville mange forhold blive anderledes. Dette ville nemlig betyde, at mere end 80% af alle "udenlandske" køretøjer i Danmark ikke må foretage transporter dagligt, som de gør det i dag.

Derved blev der pludselig plads til danske vognmænd og chauffører, som kunne "overleve" uden at være "kreative" osv.

Selvfølgelig har både ATL, ITD og DI Tansport andre interesser end at værne om en dansk transportbrache i Danmark.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109