DEBAT: Man kan sagtens skylde mere end 14 dage
Hans Jørgen Hansen burde opdatere sin viden, inden han langer ud efter Bjarne Petersen. Når en chauffør har afleveret papirer efter 14 dages arbejde, så kan der gå op til 14 dage, inden lønnen udbetales på kontoen.
Hvad skulle Bjarne Petersen have gjort i den periode, der går, fra man afleverer papirer, til lønnen går ind? Ikke arbejdet fordi "jeg afventer min løn"? Zådan fungerer det jo ikke i den virkelige verden. Man afleverer ikke papirer fredag eftermiddag og får sin løn i kontanter med det samme, den tid er forhåbentlig forbi?
Desuden er det jo desværre stadig mange, der ikke tjekker sin lønseddel, dvs. han kunne i princippet mangle pensionsindbetalinger, feriepenge, helligdags-betaling osv. for hele ansættelsesperioden sammen med måske løn for en måned eller to.
Linda Madsen
Skovvejen 10
6933 Kibæk
Hans Jørgen Hansen, den udtalelse, du kommer med, holder ikke, for ifølge ATL/3F-overenskomsten så står der i paragraf 1, stk. 2, 3. afsnit følgende:
Lønningsperioden er det interval, hvormed lønnen opgøres og udbetales til medarbejderen. Lønningsperioden kan være 2 uger, 4 uger, halvmåneds- eller helmånedsafregning og har ikke betydning for, om medarbejderen er ansat på timeløn eller i henhold til fuldlønsordning.
Så derfor kan en arbejdsgiver sagtens skylde en medarbejder mere end 14 dages løn, som du skriver.
Jørgen Veng Christiansen
Godhavnsvej 5
7000 Fredericia
Når en chauffør får sin løn udbetalt efter den normale uge eller 14 dage, bør han kontrollere, om der er sket fejl, eller den er i overensstemmelse med det arbejde og den løn, han skal afregnes med, og det er ikke normalt at give kredit på løn, og har man gjort det, må det være for egen regning.
Tilgodehavende på 125.000 kroner er der ingen chauffør, der kan have til gode for almindelig løn, ej heller om man er månedsaflønnet og har feriepenge til gode fra forrige år.
Kaj Larsen
Tolstruppbyvej 6
9600 Års
Der er faktisk mange muligheder for at få en mindre formue til gode hos en vognmand. Vi har da hørt om mange kreative krumspring, lige fra at vognmanden "låner" en del af chaufførernes løn i en periode, som eksemplet fra Gråsten.
Desuden er der de tilfælde, hvor man har sagt ja tak til en "lokumsaftale" og efterfølgende er rendt til fagforeningen osv. Der er utallige muligheder, og det kaldes for mange ting, men jeg vil kalde det "uansvarlighed" og mangel på kollegiale hensyn.
Den rolle "Lønmodtagernes Garantifond" har, bør ikke have noget at gøre med dette her. Det er en selvfølge, at der ikke skal udbetales en eneste krone i et tilfælde som dette.
Desværre tror jeg så ikke på, at dette eksempel har noget at gøre med den fagforening, man er medlem af. Det er jo sådan, at OK2010 indeholder nogle "bremseklodser", som fagbevægelsen "glemte" at oplyse medlemmerne om.
Derfor kan man ikke overholde løftet om kontrol af overenskomstløn osv., for det må man ikke.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
Til Hans Jørgen Hansen:
Jeg kan kun give dig ret. Det er mere og mere udbredt i branchen, at man aftaler alternativ løn, typisk DK-kørsel på eksportløn eller en 1/3 af omsætningen.
Chaufførene skriver selv under på aftalen, hvorfor det derfor må være logisk, at de efterfølgende ikke kan hente det tabte gennem fagforeningen eller garantifonden.
Vi kommer kun det her til livs, hvis Trafikstyrelsen vil begynde at lukke de vognmænd, som ikke aflønner efter overenskomsten. Dette vil gøre det noget nemmere at handle ordentlige priser på plads.
Men det er ikke kun vognmændene, som skal straffes, chauffører, som har kørt på alternativ løn, burde ligeledes straffes enten økonomisk eller med karantæne.
Ole Nørgård Andersen
Skodborg Engvej 19
6630 Rødding
Det er ikke helt rigtigt med de 14 dage, for man har også sin opsigelse, feriepenge og pension til gode, og det kan godt blive et større beløb i alt.
Steen Nielsen
Bredgade 31a
5492 Vissenbjerg
[add:271]