Ny tachograf i 2017
Efter vedtagelsen af de nye forbedringer af den digitale tachograf, som planlægges indført fra 1. oktober 2011, og som vil give mere køretid til lastbilerne, kommer Kommissionen nu med planer for yderligere ændringer og forbedringer af apparatet
Fokus vil nu være på udviklingen af en ny digital fartskriver, som vil forbedre sikkerheden og indføre en række nye muligheder for brugerne og for kontrolmyndighederne. Den helt store forbedring vil være en samling af førerkortet og kørekortet, så der fremover kun skal være ét kort at administrere.
Ny tachograf i 2017
Ifølge DTL's kilder i Bruxelles vil Kommissionens forslag om disse nye rammer for den digitale tachograf blive foreslået de kommende uger. Forslaget skal så behandles i Rådet og Parlamentet, men Kommissionen håber den nye fartskriver vil kunne være på markedet i 2017, da indførelsen af den nye teknologi behøver en passende overgangsperiode.
At indføre en ny, mere sikker tachograf forventes at ville kræve både nye førerkort og en ny tachograf i lastbilen. Samtidig vil der blive åbnet for, at tachografen kan fungere sammen med de andre ITS-systemer, der i øjeblikket stormer frem. Konsekvensen er dog, at det vil tage meget lang tid, før hele ændringen er gennemført for at tage hensyn til en gradvis udskiftning.
Nyt i dag, forældet i morgen
»Selvom det går meget langsomt, er der en positiv udvikling af fartskriveren i gang. Vi får forbedringer i oktober i år, og der går nu et arbejde i gang om yderligere forbedringer. Kun tidshorisonten kan blive et problem, da det er kendt, at teknologien bevæger sig med syvmileskridt, og det, som vi ser i dag, vil være forældet i morgen,« siger DTL's EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.
»Kigger vi seks år tilbage og derfra seks år frem til i dag, har teknologien udviklet sig i et rasende tempo, og det bliver svagheden ved den måde tachografen udvikles på. For set i det perspektiv er 2017 langt ude i fremtiden.«
[add:272]