23948sdkhjf

ITD: Forbrugere vil bøde for dyrere diesel

EU-Kommissionen har fremsat forslag om et nyt afgiftssystem, som vil betyde, at de enkelte brændstofformer i fremtiden skal afgiftsbelægges efter energiindhold, og hvor meget CO2, de udleder.

Det betyder bl.a., at prisen på diesel vil blive øget drastisk over en årrække, hvis forslaget gennemføres. I vognmandsbranchen er der imødekommenhed over for hensigten om at nedbringe CO2-udslippet, men vejgodstransportens brancheforening International Transport Danmark (ITD) advarer mod at bruge uigennemtænkte afgiftsforhøjelser til at nå målet.

Ingen alternativer

»Det er en udbredt misforståelse, at afgifter altid er et effektivt instrument til at styre adfærden i samfundet. Når det gælder transporten af varer, er vi fx nødt til at tage udgangspunkt i realiteterne, som er, at der ikke er reelle alternativer til de dieseldrevne lastbiler – og det vil der ikke være i mange år fremover,« siger ITD’s formand, Mogens Therkelsen.

Han henviser til, at mere end 90 procent af den samlede godsmængde transporteres på lastbiler i Danmark, og det vil kræve enorme samfundsinvesteringer i togbaner og havneanlæg samt mange årtiers målrettet indsats at lave om på det.

Regning til forbrugerne

Den praktiske effekt af en afgiftsforhøjelse på diesel vil derfor ifølge ITD blot være en fordyrelse af godstransporten, og regningen herfor ender i sidste ende i lommen på forbrugerne.

Den danske skatteminister, Peter Christensen, har foreløbig erklæret sig villig til at se positivt på EU-Kommissionens forslag men under forbehold for, at forslaget kan implementeres solidarisk i hele EU. Forslaget ventes at støde på stor modstand i bl.a. Tyskland og England.

[add:273]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144