23948sdkhjf

Undren over større bøder

Brancheforeningen International Transport Danmark (ITD) stiller sig uforstående over for de meget store bødeforhøjelser, som lastbiltransporten er stillet i udsigt ved opdateringen af Færdselslovens bødekatalog, som for nyligt blev vedtaget i Folketinget. Der er tale om forhøjelser, som ligger langt over løn- og prisudviklingen på trods af, at lastbilernes ulykkesstatistikker i de senere år har været stødt nedadgående.

Det er bl.a. bøderne for overlæs og for højt akseltryk samt for overtrædelse af regelsættet om særtransporter, der efter lovændringen forhøjes med op til 275 procent fra 1. januar 2012.

Genvej til ekstra penge

»Hvorfor skal disse bøder nu stige så voldsomt? Vi har svært ved at se nogen præventiv effekt, eller at bødeforhøjelserne skulle have nogen som helst indvirkning på færdselssikkerheden. Det lugter desværre af en nem administrativ genvej til ekstra penge i statskassen,« siger Birthe Boisen, chefjurist hos ITD.

»Vi går selvfølgelig ind for, at lov er lov, og at loven skal overholdes. Vi kan også acceptere en pristalsregulering af bødesatserne, og flere af de aktuelle satser har ikke været reguleret i mange år. Men de aktuelle, ekstraordinære stigninger i bøderne er sket helt uden særskilt begrundelse, f.eks. i et ønske om at forbedre færdselssikkerheden,« siger Birthe Boisen.

[add:237]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064