23948sdkhjf

ATL gjorde status på svært år

Dårlige konkurrencevilkår, kedelig omtale og en truende mangel på kvalificeret arbejdskraft var nogle af de temaer, som Anders Fransgaard, formand for ATL, kom ind på i sin beretning, da organisationen i går afholdt sin generalforsamling på Hindsgavl Slot i Middelfart.

»Skal man tro hedengangne Simon Spies, er dårlig omtale bedre end ingen omtale, men man kan godt blive i tvivl, når man kigger tilbage på det forgangne år,« konstaterede Anders Fransgaard.

Skærpet kontrol

Han henviste til en række sager med snyd i vognmandsbranchen, som har sat sit præg på dagsordenen i både tv, aviser og fagpressen på det seneste.

»Sagerne medførte diskussion i branchen om, hvordan man bekæmper snyderiet, og her blev forslaget om et dansk vejkorps i stil med det tyske BAG bragt frem. Det var dog ikke muligt, fordi Justitsministeriet ønskede at bevare politimyndigheden i én organisation, som det er nu. I stedet er det blevet nævnt, at man kan flytte virksomhedskontrollen over til Trafikstyrelsen, hvilket ATL kan støtte,« sagde Anders Fransgaard.

Kommer til at mangle

Selvom formanden kunne konstatere, at beskæftigelsen inden for vejgodstransport er på det laveste niveau i 15 år, så luftede han alligevel bekymring over, at branchen inden længe igen kan opleve mangel på arbejdskraft. Bekymringen bunder blandt andet i, at det stadig er svært for mange elever inden for transport og logistik at finde en læreplads, så de kan blive faglærte.

»Jeg kan godt være bekymret for, at transportbranchen inden for kort tid igen løber ind i mangel på kvalificeret arbejdskraft. Derfor håber jeg, at endnu flere vognmandsvirksomheder vil tage en lærling og hjælpe med til at uddanne fremtidens chauffører.«

Sværere at konkurrere

En anden bekymring for ATL går på de stigende omkostninger ved at drive vognmandsvirksomhed i Danmark. Formanden fremlagde tal, der sammenligner udviklingen herhjemme med Tyskland og Sverige, hvor udviklingen i ”enhedsløn” – altså lønomkostninger sat i forhold til produktiviteten – har været væsentligt lavere end i Danmark.

»Danmark har mistet konkurrenceevne på landtransport inden for de sidste 10 år. Stigningen i de danske lønomkostninger har ikke været begrundet i en tilsvarende stigende produktivitet,« sagde Anders Fransgaard til forsamlingen, der talte 31 fremmødte vognmænd.

[add:266]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052