23948sdkhjf

DEBAT: Nye vægtgrænser er kejserens nye klæder

De nye vægtgrænser er en eneste gang kejserens nye klæder! Jeg kan da godt forstå, at direktøren for Applus og Kiholm i Næstved jubler og gør sig klar til et boom. Ja, og hvem ville jo ikke det efter måske et par matte år?

Men sagen om det såkaldte forhøjede akseltryk er jo i realiteten helt uden logik og mening. På den ene side forhøjer man drivaksel-trykket med 1500 kg fra 10 tons til 11,5 tons, og bogie-trykket med 3000 kg fra 16 tons til 19 tons.

Men intet af det eksisterende materiel kan anvendes. Der skal rigtig mange nye økonomiske investeringer (også CO2-krævende produktioner) til, for at bare en lille del af de miljøbesparelser skal nærme sig realiteternes verden.

Det er da ikke til for hvide mennesker at forstå, at med den ene hånd forhøjer man drivakseltrykket og bogie-akseltrykket, men med den anden hånd laver man så reglerne således, at ingen vognmand med sit bestående materiel kan udnytte det uden mega-investeringer.

Det er jo ikke til for almindelige mennesker at forstå, at der ingen problemer er med at omregistrere en forvogn 24.000 kg til 26.000 kg total, men når du så kobler den sammen med den påhængsvogn/trailer, den tidligere har været makker med, så bliver den pludselig til en 24.000 kg´s bil igen.

Hvis ministeren og ministeriets håndgangne mænd ville samfundet og miljøet noget godt, så indså man, at hvis man inden for de vedtagne akseltryksbestemmelser tillod alle 48 tons kombinationer (entreprenør såvel som størsteparten af det bestående distributionsmateriel indenlands såvel skandinavisk) vel omkring 15.000 enheder, sat op til 50 tons total, ligesom vore skandinaviske broderlande, at medtage 2 tons mere pr. læs (mange anlægsbiler kører mere end 8 læs pr. arbejdsdag) uden nyinvesteringer, ville den bestående vognpark være i stand at transportere mere end 100.000 tons pr dag ganske uden andet end at lade logik og fornuft tage teten.

Men det er ganske givet for simpelt til, at det kan være samdheden i ministeriets embedsmænds optik. Men det er sandheden.


Christian Jensen, vognmand og formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

[add:243]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062