23948sdkhjf

DEBAT: Mere om karteldannelse

Jeg er enig i Dan F. Jørgensens (DFJ) synspunkter i indlæget om karteller og kostpriser! Men når nu Dan F. Jørgensen omtaler karteller i andre brancher, så har det jo som regel været med de modsatte fortegn, nemlig dette at kartellerne har været et middel til at få en overpris.

Jeg kan også helt ud følge DFJ's sammenligning i forholdet mellem vognmand og speditør, der jo så bare via kartellerne fremtvinger en pris, der ligger langt under kostprisen.

Der er jo ingen, der er i tvivl om myndighedernes, de nationale og især EU's nidkærhed over for en hver antydning af aftaler. Men der er jo forskel på kong Salomon og Jørgen Hattemager.

Det er der i hvert fald, når det drejer sig om f.eks. oliepriserne, hvor dagligdagen jo i realiteten er den, at de forskellige olieselskaber skiftes til at melde priser ud i op- såvel som nedadgående retning.

Og alle som én følger trop.

Men det er ikke karteldannelse, hvis du spørger hos myndighederne.

Med hensyn til det forhold, som DFJ skriver om i dag, så har jeg/FDL utallige gange opfordret branchens store tunge drenge til at sætte sig sammen med os og vise os, hvordan de regner en kostpris ud for såvel egne som indlejede trækkere.

Jeg har ikke mødt den fornødne velvilje hertil fra nogen endnu. Men vi fortsætter, indtil det lykkes.

For det er jo helt åbenlyst, at den pris, der tilbydes, ligger langt under det, der er dækkende for at kunne overholde lovgivning om overenskomster såvel som køre-hviletid/arbejdstidsregulativ m.m.

For det nemmeste i denne verden er jo at udregne en kostpris på en trækker enten på time eller km-basis.

At dette jo så egentlig skulle være vognmandens egen sag dels, at kende sin egen kostpris og så få den forhandlet hjem, er jo i dagens Danmark lettere sagt end gjort.

For den dominerende stilling, som udviklingen har givet de store kørselsrekvirenter, giver ikke den selvkørende vognmand /mindre vognmandsforretning mange muligheder i dagens situation.

Som det er i dag, er der jo faktisk kun 2 muligheder, nemlig at holde kæft og indrette sig efter pristilbuddet eller køre hjem.

Efter at der på FDL's generalforsamling viste sig stor interesse for netop dette emne, sætter FDL netop fokus på dette område.

FDL må som organisation ikke i henhold til konkurrencemyndighederne være med til kollektivt at prissætte for medlemmerne.

Men FDL er i stand til teknisk, efter vognmandens egne oplysninger om sine købe-/leje-udgifter/kørselsart, at udregne den enkeltes kostpris.

Det ser vi frem til, at medlemmerne vil benytte sig af fremover.

Og så håber vi på, at blot nogle af de store kørselsrekvirenter tør at sætte sig til bordet sammen med os for at få reelle kostpriser på bordet, så der også er vognmænd tilbage, når det går løs igen i DK.


Christian Jensen,
vognmand og formand for FDL

[add:257]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063