23948sdkhjf

EU-forslag: Diesel skal beskattes ens uanset tank

Diesel skal beskattes ens, uanset om den er fyldt på standard- eller ikke-standardtanke. Det er EU-Kommissionens melding i et forslag om ændring af reglerne for beskatning af brændstof i EU, oplyser DTL.

Det er de regler, der i dag gør det muligt for tyske myndigheder at beskatte danske vognmænd, når de kører ind i Tyskland, bare fordi deres brændstof er i ikke-standard tanke.

»DTL har sammen med ITD i mange måneder arbejdet for at sikre, at danske vognmandsvirksomheder behandles anstændigt ved den dansk-tyske grænse og ikke beskattes urimeligt på grund af en absurd regel. Vi er nået langt med de danske myndigheder og de danske politikere, herunder skatteministeren, som har lovet en ordning for tilbagebetaling i de tilfælde, hvor en vognmand har betalt både dansk og tysk afgift af den samme diesel. Med det nye forslag har vi nu også EU-Kommissionen med os. Hvis Kommissionens forslag bliver vedtaget kan det træde i kraft 1. januar 2013, men vi håber, at signalet fra EU vil få Tyskland til allerede nu at stoppe sin praksis, så danske vognmænd fortsat kan drive virksomhed over grænserne,« siger DTL's EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.

Kommissionens forslag vedrører også principper og satser for beskatning af brændstof. Kommissionen vil opdele nuværende energiafgifter i en CO2-afgift og en afgift baseret på energiindholdet. Formålet er at nedbringe CO2-udledningen i overensstemmelse med EUs energi- og klimamål og påvirke os til at skifte til renere former for energi. Kommissionen vil i den forbindelse også fjerne, hvad den ser som forvridning i beskatningen af benzin og diesel.

Kommissionens forslag i tal

:

Kommissionens forslag til satser for både CO2-afgift og energiafgift for dieselolie ligger tæt på de nuværende danske afgifter.

•Den danske CO2-afgift på diesel er i år 42 øre/liter. Kommissionen forslag svarer til ca. 39 øre/liter.

•Den danske mineralolieafgift på 252,4 øre/liter diesel ligger over Kommissionens forslag for 2013 på ca. 219 øre/liter og for 2015 på ca. 235 øre/liter.

•I 2018 ligger Kommissionens forslag med 257 øre/liter dog en anelse over det nuværende danske niveau, som dog indeksreguleres hvert år frem til 2015 med 1,8 pct.

[add:256]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063