DEBAT: Er det retfærdigt?
Fint nok med de regler; men dét, man egentlig burde koncentrere sig om, er: Er reglerne retfærdige?
Som det eneste erhverv i EU, er chauffører og vognmænd nægtet retten til at have flere arbejdsgivere og dermed bijob. Læger, politibetjente, lærere o.s.v. må gerne have flere arbejdspladser. De må faktisk arbejde 100 timer om ugen eller mere, hvis de har lyst; men er man ansat i transportbranchen, må man kun arbejde 48 timer ugentligt i gennemsnit.
Jeg vil godt se den fisker, landmand eller anden selvstændig forretningsdrivende, der nøjes med at arbejde 48 timer om ugen. De ville ganske enkelt ikke kunne eksistere! Hvorfor så de særdeles restriktive regler i transportbranchen?
Sikkerhed? Ja, men for hvem? En træt husmor eller en stresset bankmand på vej hjem efter en arbejdsdag er væsentligt mere farlig i trafikken end en erhvervschauffør, der har kørt i 12 timer.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
Der er da ingen tvivl om, at bødetaksterne har haft en effekt. Først og fremmest som emne i mange debatter og diskussioner - og stort set ikke andet.
Jo, det har også vist endnu et eksempel på "forskelbehandling". Når en dansk lastbil overtræder en eller anden bagatal, bliver der opkrævet bøder hos både chaufføren og hos vognmanden.
Derimod sker dette ikke for udenlandske køretøjer, som "slipper" med en symbolsk bøde, der er til at grine af. Faktisk gælder dette også, når ejeren af det udenlandske køretøj reelt er en "dansk" vognmand.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
[add:247]