DEBAT: Tænk i nye baner mod højresving
Det er altid ulykkeligt, når der sker uheld på vejene, og højresvingsulykker er noget rigtig møg, og en ulykke er en ulykke for meget. Nu har der været flere kampagner, og heldigvis er antallet af højresvingsulykker faldet, men det sker stadig.
Hvis man vil gøre noget effektivt, skal man tænke i nye baner. I stedet for at klistre lastbilens højre side til med spejle kunne man flytte spejlene frem, ud foran hjørnestolperne, som på busser. Så undgår man de blinde vinkler, og den store blinde vinkel i højre siderude, der kan skjule et større stadium, ville også være væk.
Derefter må man lære cyklisterne at bruge den indvendige side af hovedet og tænke sig lidt om og passe lidt bedre på sig selv.
Forslaget om at lastbilerne skal holde stille ved højresving er en meget dårlig ide. Det vil skabe unødvendig kø i tæt trafik. Hvis man ikke kan se cyklerne, selvom man holder stille, så har man jo ikke opnået noget.
Hvis man lægger cykelstierne om bag fodgængerovergangen på den vej, man svinger ind på, vil man kunne se cyklerne dér. Det går godt nok ud over cyklernes færden frem i verden. Det handler om at skabe sikkerhed ved højresving, selvom det også går ud over cyklernes stolthed.
Torben Østergaard Høgh
Møllebækvej 12, Bjerregrav
9632 Møldrup
Allerede i 1968 havde Büssing sit højre spejl monteret, så man kiggede i det ud igennem forruden. Det gav et enormt godt udsyn til højre side af bilen, og "Volvo-spejlene" havde så stor vidvinkel, at en 8 meter anhænger sagtens kunne følges i en baglæns-til-højre manøvre.
Desuden havde visse modeller en lille siderude i den nederste del af højre dør, hvor der også var placeret et vidvinkelspejl, så man havde fuldt overblik over køretøjets højre side helt fra forhjulet og bagud.
Jeg forstår ganske enkelt ikke lastbilfabrikanterne, at de ikke har indset alle de fordele, der er ved denne placering af sidespejlene.
Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup
[add:243]