23948sdkhjf

Kørselsafgifter flytter ikke lastbilerne

Indførelse af kørselsafgifter i Danmark var et af temaerne i går på messen Transport 2011 i Herning, hvor et panel debatterede kørselsafgifter, som ifølge regeringens oprindelige planer allerede skulle have været en realitet fra i år – men foreløbig er sat på standby.

I panelet sad udelukkende repræsentanter fra branchens organisationer i form af ITD, DTL, DI Transport og Danske Speditører. Det kom derfor ikke som en bombe for det beskedne publikum, at der var bred enighed om det meste – og at konklusionen var, at flere afgifter på godstransport ”ikke er i orden”, som ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen formulerede det.


Flytter ikke lastbiler

»De danske bilister betaler allerede meget i form af afgifter som registrerings- og vægtafgifter. Desuden vil højere afgifter ikke give mindre godstrafik, da varerne alligevel skal frem, hvorimod det inden for personbiler ville kunne have en effekt i at flytte folk over til den kollektive transport. Derfor er det også tankevækkende, at man i første omgang har valgt at fokusere på afgifter for den tunge trafik – og har udskudt det mange år frem i tiden for personbiler, men det er der heller ikke så mange stemmer i,« konstaterede DTL-direktør Erik Østergaard.

Han fik bl.a. opbakning til dette synspunkt fra Michael Svane, direktør i DI Transport:

»Vi ved fra erfaringer med bl.a. den tyske maut, fra Schweiz og andre steder, at det er dokumenteret, at kørselsafgifter ikke flytter lastbilerne. Så det argument holder ikke. Noget, vi derimod godt kunne være med til at diskutere, er betalingsstrækninger på bestemte veje – ligesom man har det på fx broer. Men det skal være som led i en afgiftsomlægning og ikke bare som ekstra skatter på erhvervet,« sagde Michael Svane.

[add:262]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062