Fra seks til otte spor på Køge Bugt Motorvejen
Vejdirektoratet har nu samlet de rådgivere, der skal forberede udbygningen af Køge Bugt Motorvejen, hvor to nye spor efter planen åbnes i 2016.
Det fortæller Vejdirektoratet i en aktuel pressemeddelelse.
Om fem år skal der således være otte spor i stedet for seks på strækningen mellem Greve S og Solrød S, og samtidig skal der bygges et nyt rampeanlæg ved Egedesvej.
Rambøll A/S tager sig af vej- og miljøteknik, Gimsing & Madsen/Atkins A/S er valgt som rådgiver på broer og bygværker, Vesterholts Eftf. ApS som rådgiver på landskab og æstetik, mens miljø- og naturteknik bliver varetaget af Grontmij Carl Bro A/S.
»Jeg er glad for, at vi har fået nogle rigtigt stærke spillere med på holdet, så vi kan komme i gang med projekteringen og få udbygget motorvejen til glæde for de mange trafikanter, der dagligt kører på strækningen«, siger projektleder Preben T. Pedersen fra Vejdirektoratet.
Rådgiverne går nu med afsæt i anlægsloven og VVM-redegørelsen i gang med en yderligere detaljering af udbygningen.
»Rampeanlægget og de nye spor skal stå klar til brug i 2016. Med rådgiverne på banen kan vi nu for alvor komme i gang med projektet og gøre klar til besigtigelse, arkæologiske undersøgelser og ekspropriation«, tilføjer Preben T. Pedersen.
Køge Bugt Motorvejen er den mest trafikerede vej i Danmark med et gennemsnit på omkring 100.000 køretøjer i døgnet. Det giver store problemer med trængsel på den sekssporede strækning syd for Greve S.
[add:247]