Mangler dialog om lastbiler i byerne
Nogle af transportens tunge drenge fra Folketinget, kommunalforvaltningen og organisationer trådte frem til paneldebat om citylogistik på transportmessens første dag. Drengene blev ført igennem en række spørgsmål, der udfordrede dette efterhånden godt brugte begreb, der i sig har både problemstillinger om miljø, byplanlægning, natdistribution, hybridbiler, afgifter og kontrol.
For én ting var alle tilstedeværende paneldeltagere enige om: Lastbilerne kan ikke fjernes fra bybilledet, hvis man vil have byer med liv og mennesker. En anden ting, der var bred enighed om, var den manglende dialog med kommunerne, der opfinder særregler i deres områder efter forgodtbefindende.
I det hele taget var det mere enighed end uenighed, der prægede paneldebatten i Messecenterets hal G. Organisationerne benyttede sig dog flere gange af lejligheden til at skyde på trafikordførerne fra V og DF for at få gang i lovgivningen, så kommunerne ikke kan gå enegang.
Kun da talen faldt på afgiftssiden, kunne der fornemmes lidt utakt i fodslawet: Mens både DTL, DI og ITD afviste afgiftsreguleringer som et egnet instrument til adfærdsregulering, når transporten i byer skal ændres, så holdt Danske Speditører en kattelem åben – men katten lod sig ikke lokke ud.
[add:243]