Premiere for Volvo FE Hybrid i Europa
Volvo Trucks indleder nu salget af tunge hybridlastbiler efter omfattende feltprøver. Til juni begynder en begrænset serieproduktion på cirka 100 hybridlastbiler, der i perioden 2011 til 2013 er bestemt for kunder på udvalgte markeder i Europa.
De lydsvage og mere miljøvenlige hybridlastbiler, der ifølge producenten gør det muligt at spare op til 30 procent på brændstofforbruget, skal hovedsageligt køre distribution og renovationskørsel i bymiljø.
Volvo FE Hybrid vil til at begynde med blive leveret til 13 europæiske lande, og på længere sigt vil yderligere markeder blive aktuelle. Lastbilerne vil blive produceret i en begrænset serieproduktion, fordi den avancerede hybridteknologi kræver specialtilpassede produktionsløsninger, ligesom batteriteknologien hele tiden udvikles.
Vigtig brik i fremtiden
»Det at vi nu indleder en produktion af hybridlastbiler er kolossalt inspirerende og vigtigt for vores fortsatte produktudvikling, idet teknologien vil være at finde i de fleste lastbiler i fremtiden. Hybriddrift er en vigtig brik i fremtidens energieffektive transporter,« siger Claes Nilsson, chef for Volvo Trucks' Europa-division.
Hybridteknologi er bedst egnet i tæt bebyggede områder, hvor antallet af start og stop er mange. For at sikre den rette kvalitet og service har der været udført feltprøver med en række Volvo-kunder siden foråret 2008. Der kan spares mellem 15 og 20 procent på brændstof og CO2 afhængig af kørselsmønster. Og i samspil med det elektriske system kan der spares op til 30 procent på hybridrenovationslastbiler.
Volvo FE Hybrid er en såkaldt parallelhybrid, hvilket indebærer at energien fra dieselmotoren og elmotoren kan udnyttes samtidigt eller helt uafhængigt af hinanden. Systemet veksler automatisk mellem de to energikilder.
Når hybridkøretøjet køres i første gear, drives det udelukkende af elmotoren, hvilket giver føreren en hurtig føling med køretøjets fremdrift og dermed dets glimrende køreegenskaber. Herefter tager hybridsystemet over, og både diesel- og elmotor benyttes for at optimere brændstofbesparelsen.
Meget lydsvag
Volvos hybridteknik er også udviklet for at udnytte mest muligt af den energi, der opstår ved bremsning. Der behøves ingen opladning fra ekstern energikilde. Eldriften betyder også, at støjniveauet fra motoren sænkes.
»Hybridlastbilen kører lydsvagt rundt i bymæssig bebyggelse, hvilket forbedrer miljøet for beboerne og ikke mindst for dem som arbejder ved lastbilen i det daglige. Ved acceleration er der tale om en halvering af støjniveauet i sammenligning med en traditionel diesellastbil,« fortæller Claes Nilsson.
Volvos hybridlastbiler drives af en 7-liters dieselmotor med enten 300 eller 340 hestekræfter og 1160 til 1300 Nm i samarbejde med en elmotor på 120 kilowatt. Elmotoren får sin kraft fra de seneste nye litiumbatterier på markedet. Hybridlastbilerne, som kan bestilles op til 26 ton, tilbydes med leasingaftale og en altomfattende serviceaftale.
[add:256]