DTL: Visioner mangler hold i virkeligheden
EU-Kommissionen barslede i går med sin hvidbog om EUs transportpolitik for de kommende år. Hvidbogen kommer efter næsten to års arbejde.
Kommissionen vil arbejde for, at transporten på jernbane, vej og sø skal samarbejde bedre, så godset kan skifte mellem transportformerne uden besvær. Der skal udvikles renere og mere effektive lastbiler og andre køretøjer, og EU's infrastruktur skal fortsat udvikles og moderniseres, så den kan leve op til behovet for transport og mobilitet.
Hvidbogen er tæt knyttet til Kommissionens plan for reduktion af CO2 frem til 2050. Målet er at reducere transportens CO2 -udslip med mindst 60 % i 2050 i forhold til 1990. Det er med dette mål i hovedet, at Kommissionen opstiller sine forslag til, hvad der skal gøres i transportpolitikken de kommende årtier.
Ingen konkrete initiativer
Ifølge DTL mangler EUs visioner hold i virkeligheden – der er alt for mange løse ender i forhold til, hvordan vi skal nå målene, og hvem der skal betale.
»Kommissionen taler om at udvikle og modernisere infrastrukturen for i alt 13.500 milliarder danske kroner frem til 2030. Vi skal levere mere på en mere effektiv måde, og det gør DTLs medlemmer gerne, hvis vi får den nødvendige støtte og opbakning. Målet, om at godset over lange afstande ikke kun skal transporteres med lastbil, men i kombination med tog og skib, er sådan set fornuftigt, men Kommissionen kommer ikke med forslag til, hvordan det skal ske. Så længe godstogene har store problemer med at kunne operere effektivt og problemfrit over grænserne og i konkurrence med passagertog, giver man kun kunderne ét reelt valg, landevejen,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.
[add:252]