DEBAT: Stop færge-hyleriet
Lad DTL blive skibsreder...
Hvis branchen ser Aarhus-Kalundborg som en guldgrube, kan den jo selv lægge billet ind på at blive operatør. Grunden til nedgangen er jo, at erhvervet har fundet andre alternativer, f.eks. modulvogntog.
Hvis alle de transporter, som i dag benytter færgen, tager broen, bliver der formodentlig en forøgelse af lastvogne med ca. 300 hver vej dagligt over Fyn, for vi forventer vel, at de kører med læs begge veje.
Om det betyder ekstra parkeringspladser på Fyn, tror jeg ikke, hvis man benytter hele sin køreperiode på 4½ time hver vej. Men der er formodentlig nogle speditører, som vil få udfordringer, da de har bygget store lagre i området ved Kalundborg. De vil ligge uden for den direkte rute, hvis man kører via Fyn.
Husk at støtte virksomheder, mens de lever...
Bjarne Lind
de Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa
For mig at se er det her jo et fint eksempel på, at Danske Speditører og Dansk Industri har fået for meget magt i samfundet, og at vores politikere må til at vågne op, før al magt bliver taget fra dem. Hele transportbranchen er i den grad ved at køre fallit på grund af den magt, som vores politikere har givet Danske Speditører og Dansk Industri.
Kan Mols-Linien ikke få fragtruten mellem Aarhus og Kalundborg til at gå økonomisk, er det jo nok fordi at Danske Speditører og Dansk Industri ikke vil betale, hvad det koster at sejle, og vil man ikke betale, så er det jo logisk, at Mols-Linien ikke kan få det til at løbe rundt og må lukke.
For mig er det da positivt, at man lukker en forretning, der giver underskud, og det må jo også være i alle investorers interesse ikke at smide gode penge efter dårlige.
Og nu hører vi det sædvanlig hylekor af speditører og store vognmænd hyle i kor om‚ hvor synd det er for dem, at man lukker en forretning, der ikke kan gå rundt. Stop det hyleri og betal, hvad det koster at sejle, så vil der altid være en fragtrute mellem Aarhus og Kalundborg.
Det forlyder fra pålidelige kilder, at de store vognmænd og speditør betaler 600 kr. for at få sejle en trailer over. Det skulle dække alt inklusiv. Tager vi prisen for en personbil på samme færgeoverfart, så koster den 775 kr., og der går ca. 3 personbiler på samme plads som en trailer. Altså burde prisen være 775 x 3 = 2325 kr. for en trailer, og mon så ikke det kan blive rentabelt at sejle med lastbiler over Kattegat, hvis man tog den pris for en billet?
Og så skal man ikke glemme de kilometer, der bliver sparet, og de har jo også en værdi. Af hensyn til til samfundet vil jeg også mene, at vi skal have et alternativ til Storebæltsbroen, da vi har oplevet, at der er flere dage om året, hvor der er lukket for store køretøjer på Storebæltsbroen, og hvem ved, om det er 100 % sikkert, at der ikke sejler et skib mod broen?
Men det skal ikke være på bekostning af statstilskud For skal den ene have tilskud, så skal vognmænd jo også have det. Hvem skal ellers levere vores varer? Uden lastbilen går det danske samfund i stå.
Per Thuesen
Fregatvej 389
9900 Frederikshavn
Det kunne jo være, der var mange flere lastbiler med færgen, hvis prisen var den samme for små vognmænd som for de store firmaer. Der er en prisforskel på mindst 100 procent, hvis det kan gøre det. Så derfor kører mange over broen, selvom de er i Aarhus.
Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
[add:255]