Vognmænd inviterede nydanskere til branchen
»Der er job til dem, der vil gøre en god indsats – uanset hudfarve.«
Det er filosofien hos DTL-virksomheden Poul Schou A/S, der var inviteret til at deltage i beskæftigelsesministerens "Job-ekspres" i Vollsmose i Odense fredag den 11. marts. Her var virksomhedens direktør, Poul Henrik Schou, mødt op sammen med sin tyrkiske medarbejder Hamdi Türkmen.
Vigtigt at vise flaget
»Det er vigtigt for transportbranchen at vise flaget sådan en dag. Vi skal sende et signal om, at vi vil indvandrerne, og at de bare skal komme ud af busken. Vi opfordrede flere til at komme ud og få en snak med os i fremtiden, når de søger job,« siger Poul Henrik Schou.
Vollsmose var andet og sidste stop med Beskæftigelsesministeriets "Job-ekspres", der har til formål at skaffe flere nydanskere i arbejde. 20 lokale og socialt bevidste virksomheder deltog med tilbud om jobsamtaler til de nydanskere fra lokalområdet, der mødte op.
Bekymring over prisloft
Martin Danielsen, bestyrelsesmedlem i DTL og ejer af virksomheden Peter Danielsen Transport A/S, var også blandt de inviterede virksomhedsledere. Ud over at møde potentielle medarbejdere, fik Martin Danielsen mulighed for at lufte DTL's bekymring over Folketingets nyligt vedtagne prisloft på seks ugers selvvalgt uddannelse. Prisloftet betyder, at nyledige fra 1. januar ikke længere har kunnet tage et stort kørekort, hvis de kunne tænke sig at omskole sig til lastbilchauffør.
»Selvom mange vognmænd ikke mangler arbejdskraft på nuværende tidspunkt, er der brug for, at branchen ruster sig mod fremtiden. Derfor støtter vi også beskæftigelsesministerens job-ekspres i Vollsmose og Gellerup. Når transportbranchen ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft, hæmmer det ikke kun branchens vækst, men også væksten i samfundet. Beskæftigelsesministerens holdning er, at jobcentrene nok skal betale, hvis arbejdsgiveren forpligter sig. Men det kan være svært, når man som arbejdsgiver ikke kender den enkelte og hans evner som chauffør. desuden ved vi, at kommunekasserne de senere år blevet mere og mere slunkne,« siger Martin Danielsen.
[add:243]