23948sdkhjf

Karrosserifabrik håber på udvidelse af tilskudspulje

En reduktion i brændstofforbrug på 10-20 pct. og en lige så stor CO2-reduktion er centrale punkter i salgstalen, når Jakob Jensen, indehaver af Spørring Karrosserifabrik, her i foråret tager på en salgsturné for sin hydrauliske rullepresenning ECO TOP.

»Nogle af vore kunder med skarp fokus på driftsregnskabet for det enkelte køretøj har konstateret en sådan effekt, når de kører med ECO TOP over et tomt lad,« siger Jakob Jensen og tilføjer:

»Det er troværdige vognmænd, som vi godt tør citere ved navns nævnelse! I idékataloget fra Center for Grøn Transport til transportvirksomheder, der ønsker en ”grøn” certificering, anføres der imidlertid kun 3 pct. brændstofbesparelse.«

Når en enkelt lastbil typisk kører >100.000 km om året, hvor altså 50 pct. af distancen eller mere foregår med tom ladkasse og uden presenning, vil udbredelsen af en hydraulisk rullepresenning som ECO TOP have en meget mærkbar effekt på miljøet. Samtidig vil den give en kontant, positiv påvirkning af driftsregnskabet i en vognmandsforretning, mener man altså hos Spørring Karrosserifabrik.

Håber på snarlig dokumentation

»Det er i vores, kundernes og centrets interesse at få en videnskabelig dokumentation for den faktiske besparelse. Nu er Spørring Karrosserifabrik en lille virksomhed, som ikke lige kan fremtrylle 250.000 eller 100.000 kr. før moms til afprøvning på landevejen eller ved modelforsøg i vindtunnel. Men jeg tror, vi kan have en endegyldig dokumentation for virkningen af ECO TOP inden sommerferien,« siger Jakob Jensen.

»Tid er jo penge. Måske ikke for en selvkørende vognmand, for hvem det nærmest er en naturlov, at hans arbejdsdag rummer spildtid og forsinkelser. Men mon ikke han vil ønske at arbejde mere effektivt, mens han f.eks. kører foderstoffer på havnen, eller at komme tidligere hjem? Jeg tror det,« siger Jakob Jensen, der håber, at puljen for tilskud til aerodynamisk udstyr vil komme produktet til gavn, selvom den i første omgang blev øremærket sideskørter til påhængskøretøjer samt lavtbyggede sættevogne.

»Vi ved ikke, hvornår der er en administrativ afklaring, hvor stort tilskuddet i givet fald vil blive, og hvornår der konkret kan ansøges til puljen. Men vi ved ud fra kundeerfaringer, at en ECO TOP er tjent hjem på tre-fire år selv uden tilskud. Så uanset en eventuel kommende mulighed for tilskud tør jeg godt tage på en salgsturné nu,« forklarer Jakob Jensen.

[add:249]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11