DEBAT: Delte meninger om fartnedsættelse
Hvor er det dog en flov udtalelse fra FDL ang. Arlas fartnedsættelse fra 90 til 80 km/t. Samtlige brancheforeninger i transportbranchen påberåber sig saglighed, troværdighed og at lovene skal holdes, og så læser man sådan en udtalelse.
Konklusionen på udtalesen må være, at der ikke er nogen grund til at nedsætte farten, men fortsætte med at bryde loven dag efter dag til gene for rigtig mange mennesker. Det er så typisk i denne branche, at der findes et utal af "tudefjæs".
Jeg spørger bare: Hvor må der køres 90 km/t med køretøjer over 3500 kg? Kig indad og bak op om firmaer, som vil følge og overholde landets færdselslove, uagtet at det primært er en økonomisk gevinst for firmaerne.
Preben Nielsen
C/Hispania 8
03540 Hispania
Jeg vil give FDL ret - det er kun med til at lave køkørsel, så det er noget baljepis at fyre af med besparelser af diesel. Arlas hjælpevognmænd kører ligesom alle andre, heldigvis.
Arne Andreasen
Elmevænget 5
5492 Vissenbjerg
Når man så har kørt økonomikørsel hele dagen, er der tit en fare for, at man mangler en halv times køretid til aften for at nå det sidste. Så har man sat besparelsen til godt og vel.
Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds
En besparelse er mulig selv for den lille vognmand. Det er bare et spørgsmål om at køre bag en Arla-lastbil på det lange træk op og ned ad E45.
Nej, seriøst: Selvfølgelig er det muligt at køre langsommere, det er kun et spørgsmål om at vænne sig til, at tingene tager lidt længere tid, og at den sidste kunde den dag ikke får sine varer. Og mange kunder gør det jo ikke lettere at sænke tempoet, da de lukker deres vareindlevering, før det overhovedet er åbnet. Så mentalt er chaufføren altid 5 minutter bagefter.
Jeg fornemmer selv, at jeg taber tid ved at køre med 80 km/t, sådan set 10 km kortere over en strækning på en time. Og hvis lige nøjagtig disse 10 km senere på dagen gør, at jeg må stoppe 10 km før en færge eller kunde, fordi at køretiden ikke tillader mere kørsel, så er det meget træls og fremstår så kun som et problem, der ikke kan ændres.
Klaus Emborg
Jels Møllegade 4
6630 Rødding
Det er korrekt, hvad FDL skriver, men der er heller ingen vognmænd, der er interesserede i at spare på diesel. De kæfter op alle sammen, men når så der virkelig er noget at gøre både på nedsættelse af CO2 og giftige partikler, så kommer I med alle mulige latterlige undskyldninger.
Så I har selv skylden for, at I skal køre r.... ud af bukserne.
Michael Brandt
Yderholmvej 37
2680 Solrød
Undskyld! Men jeg har aldrig været klar over, at Arlas chauffører har haft dispensation vedrørende den almindelige tilladte hastighed for vogntog. Men nu skal jeg åbenbart til at drikke sur mælk?
Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M
Mon ikke også, at det at Arla har egne biler, kun er et spørgsmål om tid. Danisco havde egne biler, Ålborg Portland havde egne biler, mon ikke der på et tidspunkt er en, der kommer og tilbyder at køre for Arla også...
Bjarne Andreasen
Bladknæk 22, Lundsbjerg
6200 Aabenraa
[add:249]