FDL: Besparelse urealistisk for de små
FDL giver ikke meget for de besparelser, som eksempelvis Arla har kunnet opnå ved at sænke topfarten på lastbilerne. Det er ifølge vognmandsforeningen ikke et princip, som kan benyttes af de mange mindre vognmænd rundt omkring i det ganske land.
»Det er da muligt, det kan lade sig gøre hos Arla og i nogen grad også Mærsk, men tingene stiller sig altså noget anderledes, når det drejer sig om den såkaldt frie konkurrence, hvor hårdt trængte danske vognmænd med biler på danske plader, skal konkurrere med mere eller mindre forhutlede udlændingene, som reelt kun koster en brødel af, hvad tilsvarende dansk arbejdskraft koster. Og med de meget stramme tider for transporterne, som de helt store kørsels-rekvirenter og speditører tilrettelægger, er der vist næppe hverken tid eller råd til at sætte farten ned. Det ved enhver med blot minimalt kendskab til transport,« lyder det i en kommentar fra FDL.
»Det lyder såre let, når Arlas transportchef anbefaler andre at sætte farten ned og få mere ro på. For sandheden er jo den, at det ikke kan lade sig gøre, hvis de mange hjælpevognmænd skal opfylde de tidsmæssige krav for en transport fra afsender til bestemmelsessted. Der er naturligvis vigtig viden at hente i kurser i økonomi-kørsel, men erfaringerne viser jo også, at de chauffører, som arbejder ude i den fri konkurrence, ret så hurtigt falder tilbage til det gamle køremønster. Primært fordi der ikke er hverken eller tid råd til at slække på farten,« mener FDL.
[add:252]
[add:255]