23948sdkhjf

FDL: Hjælpe-vognmænd de store tabere

Mens alle kørsels-rekvirenter for længst er begyndt at opkræve olietillæg for de høje oliepriser, ser det anderledes sort ud for meget stor del af de menige vognmænd. Det er kun et fåtal, der har været i stand til at opnå olietillæg, og i langt de fleste tilfælde er det ikke et tillæg, de dækker de konstante prisstigninger. Sådan lyder vurderingen fra FDL i kølvandet på de seneste prisstigninger på brændstof.

»Derfor er det nu, hjælpevognmændene sørger for at få deres omkostninger til olien dækket ind. Det er tankevækkende, at landets største kørsels-rekvirent og speditionsvirksomhed har en afdeling, hvor priserne den 1. september i 2010 blev nedsat, og siden ikke er reguleret, mens olieprisen siden da er steget med intet mindre en 19,26 procent,« lyder det fra kontorleder Jens Groot fra vognmandsforeningen.

»Det er vores indtryk, at mange vælger at undvære olietillægget af frygt for, at de i en situation, hvor der er tale om prisfald på olien, får et negativt olietillæg. Hvorefter kørsels-rekvirenten så modregner olietillægget i den normale afregning. Problemet er, at alt bliver dikteret af kørsels-rekvirenterne, og hvis vi bare kunne få de rigtigt mange hjælpevognmænd til at forstå, hvor meget de mister, ville sagen være anderledes. Det er grotesk, at kørsels-rekvirenterne og speditørerne altid får deres penge hjem, mens mange af de såkaldt mindre hjælpevognmænd får en stadigt mere og mere anstrengt økonomi,« mener Jens Groot.

[add:249]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078