23948sdkhjf

EU lægger op til højere miljøafgifter for lastbiler

Sagen om miljøafgifter for lastbiler (Eurovignette-forslaget) er nået til et nyt trin i procedurerne i EU-systemet, inden det endelige forslag kan vedtages. For Rådet – der består af EU's fagministre – har nu vedtaget en fælles holdning, og den lægger op til øgede miljøafgifter på lastbiler for at forbedre miljøet. Men bl.a. DTL mener, at højere afgifter ikke forbedrer miljøet, men i stedet vil ramme væksten og beskæftigelsen.

»Pointen er, at højere afgifter på godstransport med lastbil kun marginalt flytter godset væk fra vejene, fordi der sjældent er alternativer. Man kan jo ikke sende et tog ud på et øde lager 150 km fra nærmeste jernbane. Banegodstransport giver meget mening i mange sammenhænge, og politikerne skal såvel i Danmark som i EU prioritere at give bedre betingelser for banetransport – især over længere afstande. Men det er en illusion at tro, at godstransporten på vejene kan erstattes. Det viser de seneste udtalelser fra Kommissionen også,« siger DTL's EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.

Øremærkning og trængselsafgift

Proceduren for forslaget om øgede miljøafgifter på lastbiler er nu, at Rådets forslag nu overgår til Parlamentet, der har op til fire måneder for at komme med sine kommentarer til forslaget. Det er under forberedelse, og i midten af marts vil Parlamentet påbegynde drøftelserne.

Fokus vil være på øremærkning, ekstra afgift for trængsel og perioder med undtagelser for Euro5- og Euro6-lastbiler – for at fremme transportvirksomhedernes indkøb af nye og mere miljøvenlige lastbiler. Der kan også blive diskussion om niveauet for afgifterne.

»Vi har sammen med en række andre toneangivende erhvervsorganisationer sat os for at påvirke denne politiske proces. Inden den detaljerede diskussion går i gang, tager vi kontakt til bl.a. medlemmerne af Parlamentet for at oplyse om, at man ikke kan forbedre miljøet eller sænke CO2-udledningen med forslaget fra Rådet. Det fremmer heller ikke væksten og beskæftigelsen – tværtimod. Ved at øge afgifter og skatter reduceres transportvirksomhedernes finansielle muligheder for at foretage andre og bedre investeringer i nyere og renere udstyr,« siger Søren Hyldstrup Larsen.

[add:237]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.168