23948sdkhjf

DEBAT: Kursus koster næppe danske firmaer

Allerførst tak til fru Trolle for den store øjenåbner-meddelelse omkring ATL's skuffelse over, at transportministeren har trukket forslaget om at åbne ladeporten på vid gab for fremtidige vognmænd og konkursryttere.

Vi synes, det var godt, at ministeren lyttede til fornuften, som lød fra alle arbejdsgiver-/arbejdstagerorganisationerne rundt om bordet ved mødet med ministeren.

På mødet/møderne anbefalede alle, med undtagelse af ITD, ATL/DI Transport og selvfølgelig Danske Speditører, ministeren at fastholde de nuværende adgangskrav og garantikrav.

Derudover foreslog FDL på mødet, at fremtidige økonomiske garantistillelser skulle hvile på en bankgaranti og ikke på en til lejligheden fremstillet revisorerklæring.

Ministeren skal have kredit for, at han lod fornuften sejre.

Når dette så er sagt, kan man da ikke andet end undres over ATL/fru Trolles forståelse for, eller rettere total mangel på viden om den reelle dagligdag, der hersker i transportbranchen i dag.

Hvis det virkelig er ramme alvor i fru Trolles verden, at det er 70000 kr./3 ugers kursus, der skaber en konkurenceforvridning, der gør, at man etablerer sig uden for DK i ATL's elskede fædreland nr. 2, D., er det jo i al sin enkelthed en hån mod de medlemmer, der betaler fru Trolles løn.

Er det gement 5. kolonnearbejde, der kun har til hensigt at frembringe størst mulig konkurencefordel for dem, der med lovlige og ikke lovlige midler fra baser i udlandet maltrakterer den lille tilbageværende del af et invalideret dansk transporterhverv, så kan væmmelsen vel næsten ikke blive større.

Når et ellers superintilligent menneske lader sig spænde for en sådan vogn, kan det vel kun være ekstern hjernevask, der kan have frembragt en sådan holdning hos en leder af en dansk arbejdsgiverorganisation, der ud over at forhandle overenskomster for danske arbejdsgivere i øvrigt også påstår, at ATL som hovedformål varetager danske vognmænds øvrige erhvervsrelaterede interesser.

Jeg anbefaler nuværende medlemmer af ATL om at overveje, om de også er organiseret i den rigtige arbejdsgiverforening, dersom nu kontingentpengene skal bruges til at gøre vore konkurrenceforhold endnu værre, end de er på grund af dagligdagens krisesituation.

Vi overvejer vores stilling her i vores virksomhed, samtidig med at vi anbefaler andre at gøre det samme. Der må for filen da være en grænse for, hvad ens kontingentpenge skal bruges til.


Christian Jensen, formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

Jeg har meget svært ved at se, at fastholdelse af disse minimumskrav skulle kunne koste danske vognmænd.

Min egen opfattelse er, at langt de fleste nystartede vognmænd er nødt til at skaffe en bankgaranti, da de ikke kan stille den fornødne egenkapital. Hvis ikke banken tiltror dem en bankgaranti på 150.000, vil de nok heller ikke stille en på 70.000.

Kravet om kursus er jo i så fald relevant, da man jo modtager undervisning om prissætning af sine transporter, hermed kan man jo regne ud, hvorfor man måtte lukke efter det første år...

Men jeg forstår da udmærket, at ATL er fortaler for, at kravene slækkes til fordel for de nystartede vognmænd. Det er jo dem, som gerne skulle blive ved med at komme ind i branchen. Hvor skulle ATL's store medlemmer ellers blive ved med at finde vognmænd, som vil køre til underskudsgivende afregninger?

Lige til sidst vil jeg sige, at branchen ikke mangler vognmænd, men hvis det er et udtryk for, at der ikke er biler nok til rådighed, kan kørselsrekviranterne jo bare hæve priserne. Jeg er sikker på, at der er mange vognmænd, som gerne investerer i flere biler, såfremt det kan betale sig.

Men det er jo dér, skoen trykker, der ønskes netop ikke seriøse vognmænd, men derimod billige vognmænd, og dette er jo lige præcis grunden til de massive lovovertrædelser, som i disse dage bliver afdækket.

For god ordens skyld skal jeg pointere, at der er ingen undskyldning for at snyde og bedrage sig ud af dårlige afregninger, for at det kan hænge sammen. Men det er en forklaring på, at det sker.


Frank Petersen
Torvegade 101
7160 Tørring

Er det kun mig, der kan se, at konkurrenceforvridningen på området nu kun bliver endnu større? Nu var der et lille tiltag til, at en dansk vognmand kunne nøjes med de samme krav som en østeuropæer, og det var da et skridt i den rigtige retning, selvom man så ville gå efter den laveste fællesnævner.

Men nu skal en dansk kommende vognmand mødes med større krav for at komme ind i erhvervet, og det gør det dermed nemmere og billigere for østeuropæerne at komme i gang som vognmænd og byde kørslen ned.


Flemming Vestergaard
Grævlingevej 9
6300 Gråsten

[add:237]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094