23948sdkhjf

DEBAT: Lovændringer deler læserne

De planlagte ændringer i godskørselsloven er noget, der optager læserne. Redaktionen har modtaget en stribe debat-indlæg i kølvandet på den seneste omtale:

Jamen det er da dejligt,at se, hvordan en af de tunge "drenge" i branchen pludselig vågner op og hyler op om død og ødelæggelse og det, der tilsyneladende er værre, fordi der er udsigt til, at det bliver muligt for helt almindelige mennesker uden lottogevinst i banken at starte op som vognmand.

Det, der skærer allermest i øjnene, er uden tvivl denne direktørs påstand om, at det ikke burde være et problem at låne kr. 150.000 i banken til sikkerhedstillelse i forbindelse med erhvervelse af tilladelse efter de nuværende regler. Måske hun "glemmer", at de kr. 150.000 jo langt fra er det eneste, man har behov for. Typisk har man også brug for en driftskredit på 70-90.000 pr. bil. Derudover skal der noget udbetaling til - typisk 10-20%. Eller det skal der for små vognmænd, jeg ved godt, at sagen er en anden for de store med stor egenkapital i selskabet.

Men det, der er allersjovest, eller mest bizart, er jo, at det netop er de store aktører, der er skyld i, at bankerne ikke vil låne penge ud til vognmandsspirer, for disse store aktører, de presser jo deres undervognmænd i urimelig grad, så det er stort set umuligt at få enderne til at nå sammen.

Så husk på, Hanne Bødker Pedersen, når man peger fingre ad nogen eller noget, så er der altid mindst tre fingre, der peger på én selv!


Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted

Med den debat, der er kommet i kølvandet på denne historie, virker det igen som om, de store skal gøres større, og de helst vil undgå, at der skal kunne komme flere danske aktører på vejene.

Trafikstyrelsen har gjort klart, at skylder du til det offentlige, så vil det derfor også efter en lovændring være svært eller umuligt at kunne få sig en tilladelse, desuden tror jeg også, de fleste vil indrømme, at uanset hvor store de er, så har bankerne lukket kassen.

Jeg er også den, som er meget utilfreds med den pågældende chaufføruddannelse, som er pålagt alle i dag mod endda betaling. Længe før der var tale om en sådan uddannelse, er jeg selv en, der har modtaget ros fra både svensk og tysk politi, fordi jeg bl.a. vidste, hvordan man fastspændte sit gods og havde gjort det. Derfor mener jeg også, at for ældre chauffører med lang erfaring skulle der være mulighed for at kun kunne gå op til en prøve.

Desuden så kan dette lovforslag åbne op for nye firmaer, bl.a. konsulentfirmaer vedrørende opstart, og hvad man skal tage højde for.

Jeg er selv i gang med et forarbejde til en sådan virksomhed, hvor vi naturligvis også kan bruges af den etablerede vognmand, da der i disse tider ikke altid er til at fuldtidsansætte en medarbejder til det "kedelige" kontorarbejde, der er i forbindelse med at være vognmand.

Og som altid er der altid nogle, der råber op, og ingen gør noget alligevel, så i stedet: Åbn øjnene og se muligheder i stedet for barrierer.

Michael Kulke
Skolgatan 4
28010 Sösdala
Sverige

Jeg er fuldstændig enig i det, Hanne Bødker Petersen fra SCT siger, nemlig at begrundelsen for ændringen slet og ret er noget vås uden hold i den virkelige verden.

Og jeg går endda videre end til et så høfligt ord som vås, hvis man bare går en lille smule baglæns i historien og lige repeterer, hvad der i tidens løb er gjort af tiltag for at højne seriøsitetsniveauet i branchen.

I tidernes morgen skulle man kæmpe for hver eneste tilladelse, man ønskede at få. Dokumentation var, at man skulle fremkomme med et bevis på, at man virkelig havde brug for endnu en tilladelse. Så frafaldt man den kvantitative begrænsning og lagde hovedvægten på det kvalitative i tildelingsprocessen. Det kvalitative skulle i langt højere grad bygge på faglig uddannelse og højere økonomiske krav, som alt i alt skulle sikre, at standarden og ansvaret i en ellers i mange henseender blakket tilgangsskare til erhvervet.

For at opfylde de faglige krav blev der oprettet uddannelses-/kursusvirksomhed i samarbejde med arbejdstager-/arbejdsgiverorganisationerne.

Det blev gjort for at understrege/opfylde de rigtig gode intentioner, der lå bag, nemlig at netop uddannelse var vejen frem for faglig kvalitet og trafikmæssig sikkerhed i respekt for tidligere tiders alt for høje uheld med lastbilerne i trafikken.

Og så netop nu, hvor man netop har erfaret, at året 2010 (og heldigvis for det) har været det år, hvor der ifølge statistikken er konstateret det laveste antal dødsfald blandt cyklister, man nogensinde har konstateret.

Det er ufatteligt, hvad og hvem der har bildt vores ellers jordnære transportminister ind, at nu skal vi den stik modsatte vej. Man kunne frygte, at det er en beslutning, der er taget for tæt på slaget 12 den 31. december.

Jeg synes ligesom Hanne Bødker Petersen, at man skulle gå den modsatte vej, nemlig at forstærke kravene. Det fremsatte forslag giver konkursryttere og folk, der indtil ansøgningsdatoen ikke behøver at have haft nogen som helst tilknytning til erhvervet, næsten fri adgang til erhvervet.

Derudover, og det uanset, om kravet til økonomien skulle nedsættes eller ej, så skulle den økonomiske garanti hvile på en bankgaranti og ikke på et betalt stykke revisorerklæring, som ikke medfører bare et gran af konsekvens allerede dagen efter udstedelsen.

FDL kan slet ikke acceptere og selvfølgelig langt mindre støtte det fremlagte forslag, hvilket også vil fremgå af vores svar til Trafikstyrelsen.

Christian Jensen, formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

Det er utroligt, hvad man kan læse på disse sider, den ene dag skal vognmandsuddannelsen på tre uger (gad vide, hvem der kan lære at være vognmand på tre uger) nedlægges, den anden dag tales der om bedre uddannelse, og det er de selvsamme mennesker, der udtaler sig. Nu omtales en bedre chaufføruddannelse også.

Nej, der skal strammes op, og kravene skal være skrappere, også for eksisterende vognmænd. Når der tales bedre uddannelse for chauffør, bør det også gælde for vogmænd.

Det er også underligt at læse, at der tales bedre uddannelse for chauffører, når samme vognmænd har afslået at betale for den lovpligtige efteruddannelse.

Vi skal selv betale ca. 5000 kr. for denne uddannelse hvert femte år. Det er måske det, der er årsagen til, at man vil sænke kravene til vognmændene.



Kurt Gjelstrup-Jørgensen, formand for Landsklubben Danske Godschauffører under 3F
Søvej 12
4140 Borup

Det ligner allermest et stykke bestillingsarbejde, politikerne vil have billigere transport, så sænker man kravene til at blive vognmand, lur mig, om vi vognmænd ikke også er med på regeringens finanslov i form af, hvor mange penge de kan kradse ind i form af bøder til chauffører og vognmænd.

Der skal være orden i den danske vognmandsbranche, men bliver vi for dygtige, så sænker regeringen bare kravene, så har vi en flok uvidende vognmænd igen, som de kan jagte for alle de lovovertrædelser, som de af gode grunde ikke kender til. Tak for kaffe.



Carl Lauritzen
Havagervej 7, Lønstrup
9800 Hjørring

Jeg fatter ikke, at man skal stille med en sikkerhed på 150.000 kr. for de første to tilladelser som sikkerhed for at blive vognmand. I de fleste tilfælde er denne sikkerhed væk, dagen efter vognmandsfirmaet er startet op, og der er ingen, som kontrollerer, at denne sikkerhed er til stede. Den bliver først kontrolleret den dag, man skal have nye tilladelser.

Så jeg kan slet ikke se, man skal stille denne form for sikkerhed. Hvis man derimod skulle stille med en sikkerhed stillet direkte til Trafikstyrelsen, ville der også være en smule penge til til at betale diverse kreditorer og LG ved konkurser.

Man kan jo bare se, hvad der ville ske, hvis disse regler om, at sikkerheden skulle stilles over for Trafikstyrelsen og skulle være der permanent, så tror jeg ikke, at der ville være så mange firmaer af de firmaer, som har udflaget deres biler, der ville ligge inde med op til 250 godstilladelser i deres skuffer, når de kun har indregistreret 10 biler på danske nummerplader, og det samme vil være gældende for danske firmaer.

Jeg fatter ikke, at man ikke laver tilladelsessystemet om, så tilladelserne skulle følge nummerpladerne på de indregistrerede lastbiler, og resten skulle ligge på motorkontoret. På denne måde undgår man også den snyd, der foregår med udlån af tilladelser.

Jeg fatter slet ikke, at man som vognmand skal stille en sikkerhed for at blive vognmand, da det mig bekendt er det eneste erhverv, man skal stille så stor en sikkerhed for at få et næringsbrev - jeg sidestiller et næringsbrev med en godstilladelse.

Vognmand Ronald Damgaard
Ringkøbingvej 277
6800 Varde

Sædvanen tro skal 3F lige blande et politisk budskab ind i en i øvrigt velment kritik. Det sjove er jo, at Erik Østergaard fra arbejdsgiverorganisationen er helt enig med 3F. At ændringerne i reglerne skyldes et krav om EU-harmonisering, overser Jørgen Aarestrup Jensen tilsyneladende.


Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Det er den helt forkerte vej - mindre i egenkapital, mindre uddannelse, ja, jeg giver 3F ret, der er allerede meget konkusrytteri, og det er alt for let at starte igen. Der skulle være en lov, der siger "prøv igen om 3 år".


Palle Flackeberg
Sneseretorpvej 6
4733 Tappernøje

[add:209]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062