Et blandet år for Europas trailere
Trailermarkedet i Vesteuropa voksede med 11 procent i 2010, viser nye tal. Det ville normalt betragtes som et godt resultat, men efter en nedgang i markedet på hele 52 procent i 2009, er jublen ikke overdrevet hos trailerproducenterne.
Dog viser opgørelsen, at produktionen er øget med 47 procent, efterhånden som lagrene rundt om i Europa har været tømt ud og nu så småt begynder at blive fyldt op igen.
Fremgangen i efterspørgslen på trailere var meget ujævnt fordelt i de 15 lande, som opgørelsen indeholder. Fire lande oplevede et fortsat fald i trailersalget i 2010, heriblandt Frankrig og Belgien.
Udsigt til vækst over hele linjen
Seks lande oplevede til gengæld en fremgang med to-cifrede procent-tal i 2010, blandt andet Storbritannien og det vigtige tyske marked. Prognoserne tyder på, at alle lande i Vesteuropa kan se frem til vækst i 2011.
De typer af trailere, der har klaret sig dårligst igennem de seneste års finanskrise, er blandt andet gardintrailere, boks-trailere og container-chassiser. Lidt bedre er det gået for eksempelvis køle-trailere, tip-trailere og tank-trailere.
I 2009 faldt den samlede bestand af trailere for første gang nogensinde, og det gjorde den igen i 2010. Dette betyder, at størrelsen af den vesteuropæiske trailerpark i 2008 tidligst vil blive overgået i 2015, viser prognoserne.
Langt sejt træk
"Det er meget sandsynligt, at 2007-niveauet for efterspørgsel på trailere ikke vil overgået i de næste 10 år. Og selv på lang sigt vil den samlede vesteuropæiske trailerflåde kun opleve en lille vækst," vurderer Gary Beecroft, adm. direktør i CLEAR, der står bag opgørelsen.
77 procent af gods i Europa bliver flyttet med vejtransport. Sidste gang den vesteuropæiske trailerbranche oplevede et markant dyk var i 1993, hvor efterspørgslen faldt med 31 procent. Men 2009 var altså værre med et dyk på 51 procent, svarende til 107.000 trailere.
[add:241]